ایران داکیومنت

دنلود رایگان پایان نامه

ایران داکیومنت

دنلود رایگان پایان نامه

  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت تحت word دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت تحت word :

پیشگفتار:
پروژه سازه های فضایی بر اساس نیاز مبرم اجتماع و جامعه هنری و صنعت این مرز و بوم انتخاب شده و کاربرد وسیع آن می تواند بسیاری از مشکلات برپایی نمایشگاهها را حل کند. اما انگیزه برگزیدن این پروژه، تازگی و کاربرد آن می باشد، چرا که تا کنون طراحی چنین پروژه ای در ایران به محک تجربه آزموده نشده است.

مقدمه:
علم، انقلابات، جنگ و هنر هر یک به نحوی جامعه را دگرگون می سازند و تحولی در آن ایجاد می کنند، تحولی که چون فراز و نشیب رودخانه ای پرخروش، تکرارناپذیر است.
انسان فاقد خلاقیت و هنر در این عالم همانند شبح سرگردانی است که حتی سایه ای هم از خود به یادگار نخواهد گذاشت. هنرمند جلوه های زیبای طبیعت را با احساسات لطیف خود درمی آمیزد و نگرش عمیق خود را به بیننده نمودار می سازد تا او را از جریان حقیقی زندگی باخبر سازد.

آثار زیبای هنرمندان ما در نمایشگاهها، آب زلالی است در کام تشنه اجتماع. از این رو آثار زیبای هنرمندان با برپایی نمایشگاههای متعدد، سعی دارد رسالت خود را با ایجاد حرکتی نوین در زندگی ادامه دهد و ریشه فرهنگی را به اوج برساند.
طراح نیز قصد دارد آرمان هنر را به انجام رساند و در برگزاری هرچه بیشتر نمایشگاهها به هنرمند یاری دهد. این پروژه نیز حرکتی را در برپایی نمایشگاههای سریع الاحداث ترویج می نماید. نمایشگاههایی که در هر فضایی این امکان را به هنرمند و اجتماع می دهد تا وصول به هدفش را میسر سازد.
طراحی سازه های فضایی المانهایی هستند که در کوتاهترین زمان و با هزینه کم، فضایی دلنشین را برای هنرمند و جامعه پدید می آورد تا لحظه‌ای هرچند کوتاه سبب آن گردد که انسان به دور از از مشغله فکری در رویاهای زیبای فرهنگ خود غوطه ور شود.

مطالعات و تحقیقات اولیه
شناخت مشکل:
ایران کشوری است با فرهنگ غنی و قدمت زیاد و دارای هنری چشمگیر، آثار تاریخی، اشیاء باستانی و تابلوهای نقاشی، صحت این موضوع را تأئید می کند. اما متأسفانه عظمت بی حد این هنر و صنایع هنوز برای خود ما ایرانیان، درک و هضم نشده است و چه جای تاسف دارد که بسیاری از تابلوها و آثار هنری مان در موزه های زیبای کشورهای خارج یافت می شود. آیا مملکت خود ما لایق نگهداری این آثار نیست؟

کمبود نمایشگاهها در سراسر کشور و محبوس ماندن آثار هنری در بعض از موزه ها این نقیصه را تشدید می کند، بنابراین ایجاد نمایشگاههای مطلوب در کل کشور می تواند در شناخت و ترویج هنر ایرانی، سهم بسزایی داشته باشد.
این پروژه سعی بر آن دارد به طراحی پانلها، پارتیشنهای سریع الاحداثی بپردازد تا در هر منطقه و مکانی از کشور به توجه به فصل مناسب بتوان یک نمایشگاه را سریعاً احداث و پس از مدتی برچید و به جای دیگر برد تا حرکتی نوین را در آینده مملکتمان پایه ریزی کنیم.

تعریف وضعیت کنونی (اولیه):
در حال حاضر موزه ها و نمایشگاههای ایران دارای پلان، پارتیشن و ویترینهای ثابتی هستند و تا کنون موزه یا نمایشگاهی، تغییر مکان موضعی نداده و همیشه پانلها ثابت بوده اند. حتی در نمایشگاههای بین المللی کتاب یا صنعت که هر ساله یکبار برگزار می شود، مشکل همیشه آن بوده که هر غرفه مجبور است با هزینه های بالا و استفاده از یک سری نجارها و دکورسازیهایی، پانلهای ثابتی تهیه کند تا محصول خود را به نمایش گذارد و هر موقع که مدت نمایشگاه به پایان رسید، دکورها و پانلها تقریباً بلااستفاده خواهد بود.

البته در پاره ای از موارد نمایشگاههای موقتی در معابر و پارکها احداث می‌شد، عنصر اصلی این نمایشگاهها، داربستهای فلزی و پارچه های برزنتی بود که بدلیل نداشتن هیچگونه زیبایی، کمتر

کسی به طرف آنها جلب می شد، زیرا که این نمایشگاهها دارای فرمی خشک و رنگی نامناسب بودند. بنابراین باید هر عنصر را در محل مخصوص خود مورد استفاده قرار داد، نه از جایی به جای دیگر پیوند داد و لازمه این کار، دست زدن به طراحیهای اصولی برای چنین نمایشگاههایی می باشد.

تعریف وضعیت ثانویه:
اکنون که به مشکلات وضع کنونی پی بردیم، می توانیم تک تک مسائل را مورد بررسی قرار داده و پس از مطالعات کامل به طراحی بپردازیم. پس هدف این است که ثابت بودن دکورها و پانلها کنار گذاشته شود و به طراحی المانهایی بپردازیم که در کوتاهترین مدت، در مکانی مشخص، نمایشگاه یا غرفه‌ای را برپا نماید.

سه مزیت بسیار مهم و اساسی این المانهای فضایی یا Space Frames بر پانلهای ثابت این است که:
1- در وقت و زمان برپایی نمایشگاه صرفه جویی می کند.
2- هزینه برپایی نمایشگاه را به حداقل می رساند.
3- دارای قابلیتهای اجرای انواع طرحهای زیبا، شیک و مدرن است.
البته مزیتهای بسیار دیگری نیز از قبیل استحکام فوق العاده خوب، حمل و نقل سریع و آسان و پرتابل بودن آن و ;

ارائه خط مشی:
برای رسیدن به چنین هدفی بایستی کلیه دکورها و پارتیشن های موجود را مورد بررسی قرار داد، سپس نمونه های موجود در Space Frames را تجزیه و تحلیل کرد. البته در ایران هنوز از این نوع المانهای فضایی، استفاده‌هایی به این طریق نشده و باید نمونه های خارجی را که اندک هستند مورد مطالعه قرار داد و زمانیکه تحقیقات به پایان رسید به تهیه «لیست باید» هایی پرداخت تا ضروری ترین مسائل بزرگ و کوچک تهیه گردد، سپس مرحله طراحی را آغاز نمود و به نتیجه رسید.

بررسی تاریخی:
سازه های فضایی، نونهالانی هستند که قدمت زیادی ندارند و تولد آنها از اوایل قرن بیستم آغاز می گردد چرا که این المانها، فرمهای مدرن و ساده ای هستند که برای برپائی سریع نمایشگاهها و ویترینها بکار میروند و در قرون گدذشته نه تنها سادگی معنا نداشت بلکه تجمل و بکارگیری از فرمهای کلاسیک و پیچیده رواج کامل پیدا کرده بود.

اکثر نمایشگاهها دارای معماریهایی به سبک گوتیک و کلاسیک بودند و این امر تأثیر مستقیمی نیز بر غرفه های داخلی نمایشگاه گذاشته بود، ویترینها و کلاً دیوارها و پانلهای نمایش تابلو، فریم سلطنتی داشتند و اغلب جنس آنها از چوب آبنوس و طلا بودند همانند برخی از گالریهای موزه لوور پاریس.
کم کم با اوج گرفتن انقلابهای صنعتی، فرمهای کلاسیک به کنار گذاشته شد و سادگی جای آنها را گرفت. طرح می بایستی ساده باشد تا قدرت ماشین برای تولید انبوه آنها برآید.
اولین قدم در جهت احداث سازه های فضایی تاوسط سازمانی بنام «مرو MERO» برداشته شد که بر اساس طرحهای بیونیکی از گل قاصدک، طرح یک المان لانه زنبوری را ارائه داد که توسط چندین بازوی رزوه شده بر این کره پیچ می شوند و انواع شکلها با زوایای مختلف را می ساخت. این طرح، انقلابی را در طراحی پانلهای سریع الاحداث پدید آورد و اکنون سازمان «MERO» توسط همین المانها با رنگهای متنوع، جایگاهی در کل دنیا پیدا کرده و اکثراً همه نمایشگاهها از همین المانهای فضایی استفاده می کنند.

بررسی اجتماعی:
نمایشگاهها از جمله مکانهایی هستند که رابطه و درگیری آنها با اجتماع بسیار زیاد می باشد. از این رو بایستی مسائل اجتماعی در طراحی به بهترین نحو تأثیر گذار باشد. پانلهای نمایشگاهها نیز از جمله المانهایی است که آثار هنری و نمایشگاهی را به بازدیدکنندگان پیوند میدهد. بنابراین باید در طراحی پانلها، مسائل ظریف و دقیقی را مورد مطالعه قرار داد. در مجموع می توان بررسی اجتماعی و درگیری آن را با پانلهای نمایشگاهی بصورت نمای زیر به ترتیب اولویت بیان کرد.

اصولاً 4 گروه با پانلهای نمایشگاه، درگیری مستقیم دارند:
الف) بازدیدکنندگان:
آنها بیشترین درگیری را با پانلهای نمایشگاهی خواهند داشت چرا که بطور مدام با این المانها در ارتباط خواهند بود.
اصولاً بازدیدکنندگان نمایشگاهها به دو دسته هنرمندان و مردم عادی تقسیم می گردند، هر دو دسته زیر مجموعه ای از اجتماع ما با فرهنگهای خاص خود هستند و جلب آنها به طرف نمایشگاهها از اهداف اصلی است.

ب) مسئولین برپایی نمایشگاهها:
اصولاً قبل از برپایی، مسئولین در تکاپوی بهتر اجرا شدن یک اکسپوزیسیون هستند. اغلب در میان مسئولین افرادی به نام طراحان صحنه که فرم فضای موجود را طراحی می کنند. مسائل حجم، فضا، تعداد آثار به نمایش گذاشته شده و مسائل ارگونومیکی دید بیننده با خواسته های بازدیدکننده که انعکاس فرهنگ اجتماعی مردم است، درمیامیزد و طرح نهایی که عبارتست از فرم پانلها، تقسیم بندی فضا و نور و رنگ ارائه می گردد.

پ) نظافتگر:
نظافتگر سومین فرد از گروهی است که با پانلها در رابطه است. در طراحی پانلها باید سعی شود درگیری نظافتگر را با پانلها به حداقل برسانیم بنابراین باید در طرح، عوامل زیر درنظر گرفته شود:
1- خاکگیر و گردگیر نباشد.
2- برای تمیز کردن آن، دست براحتی بتوان در تمام نقاط آن حرکت کند.
3- استحکام طرح به حدی باشد که موقع نظافت آن موجب سقوط یا دفرمه شدن پانل نگردد.
ت) تعمیرکار:

وی آخرین فردی است که از لحاظ اهمیت درگیری با پانلها به شمار می رود اما این پارامتر نیز از مهمترین موارد تحت بررسی است چرا که در طراحی باید سعی شود به ساده ترین نحو، پانلها را تعمیر یا بعضی از المانهای آن را تعویض نمود تا درگیری تعمیرکار با پانل کم شود و هزینه تعمیر پانل کاهش یابد.

بررسی روانشناسی:
انسانهای هر جامعه بسته به مقتضیات تربیتی، آموزشی و ژنتیکی دارای خصوصیات روانی خاص و متفاوتی هستند. بعضی از انسانها دارای روانی سالم و بعضی دیگر روانی متزلزل و ناسالم دارند از این رو قبل از طراحی باید خصوصیات روانی افرادی که با این المان سر و کار دارند آشنایی کامل ایجاد شود.

طرح باید به گونه ای باشد که کمترین تحریک عصبی را هم ایجاد نکند و موجب وندلیزم نشود. در بعضی موارد بایستی مسئله سرقت در نمایشگاه را نیز مورد توجه قرار داد. سرقت نیز نوعی وندلیزم عمد بشمار می رود، پس در اینصورت طراح باید در طرح خود راههای جلوگیری از آن را نیز درنظر بگیرد، استحکام و مقاومت و حفاظهای اطمینان می تواند جلوگیری از سرقت را تا حدود زیادی تضمین کنند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۷/۰۴
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | دانلود رایگان فایل |