ایران داکیومنت

دنلود رایگان پایان نامه

ایران داکیومنت

دنلود رایگان پایان نامه

  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله ازدواج حضرت فاطمه تحت word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ازدواج حضرت فاطمه تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله ازدواج حضرت فاطمه تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله ازدواج حضرت فاطمه تحت word :

ازدواج حضرت فاطمه (ع) :

چون خورشید رخسار زهرا(ع) در آسمان رسالت بدرخشید و در افق جلالت ماه تمام شد ، افکار همگان به او معطوف گردید و همه چشمها به سوی او نگران شد. اصحاب رسول خدا ارزش و موقعیت زهرا(ع) را نزد پدر می دانستند و به همین جهت چون به حد کمال رسید برای کسب شرف و تقرب بیشتر به رسول خدا ، خواستگار او شدند و هر یک بر دیگری در این کار پیشی میجست. ابوبکر و عمر و عثمان که در راس ایشان قرار داشتند ،

در خواستگاری فاطمه(ع) مبادرت و اقدام کردند ، لیکن پیامبر خدا هر بار به شکلی روی موافقت از ایشان برتافت و در این حال هر دفعه که از زهرا خواستگاری میشد ، آنرا با دختر خویش در میان می نهاد و فاطمه(ع) نیز عدم تمایل خود را نسبت به ازدواج با آنان اعلام می نمود. اینکار از سوی پیامبر(ص) نه از آن جهت بود که نداند همسنگ زهرا چه کسی است ،

بلکه از این سبب بود که نزد مسلمانان روح شریعت اسلام و فرامین دین خدا را در بنیان گذاری خانواده بر پایه های محبت و عاطفه متقابل ترسیم کرده و به ایشان گوشزد نماید که پدران بدون آگاهی از نظر پسران خود ، به خواستگاری برای ایشان اقدام نکنند و بدون کسب نظر دختران خود ، آنان را به شوهر نسپارند. هدف اسلام در تشکیل خانواده های شایسته و بر مبنای مهر و محبت ، تاسیس جامعه بزرگ اسلامی به صورت هرچه شایسته تر و استوارتر است که همچنان بر پلیه هایی ستبر و مقاوم متکی باشد ، نه آنکه هوا و هوس مبانی آنرا متزلزل کرده و به خطر افکند. هربار که وی به خواستگاران روی خوش نشان نمی داد و آنان از نظر و تصمیم او در این امر پرسش می کردند ، می فرمود : ” در انتظار فرمان قضایم ” و یا می فرمود : ” او هنوز کوچک است. “

گویند هرکس که از پیامبر تقاضای ازدواج با فاطمه کرد آن حضرت نپذیرفت ، تا آنکه روزی سعدبن معاذ انصاری به علی بن ابیطالب گفت: به خدا سوگند که می بینم پیامبر ، فاطمه را تنها برای همسری با تو در نظر گرفته است.
این نمایانگر این است که همه معتقد بودند که تنها مرد شایسته این ازدواج علی (ع) است و بس. و چرا که چنین نباشد ؟ در حالیکه او از همه مخلصتر و بی ریاتر بود.

سرانجام امام علی(ع) به سراغ پیامبر(ص) رفت. سلام کرد ، حضرت جوابش گفت و اجازه داد تا بنشیند.
علی(ع) در برابر پیامبر(ص) بر زمین نشست و از نهایت شرم ، با سرانگشتان خود زمین را لمس می کرد. گفتا که حاجتی داشت که از گفتن آن شرم می نمود.
پیامبر(ص) فرمود : یا علی مثل اینکه کاری داشتی. بگو هر چه از من بخواهی خواهم پذیرفت. علی(ع) عرض کرد : ای پیامبر ، حال که خداوند متعال بوسیله تو مرا همه چیز مرحمت کرده است

 دوست دارم که خانه و خانواده ای تشکیل دهم ، تا در آن آرام و قرار یابم و اینک به حضور تو آمده ام تا از دخترت فاطمه خواستگاری کنم. ای رسول خدا ، آیا امید آن هست که بر آرزویم دست یابم ؟ رخسار پیامبر از شادی چون ماه بدرخشید و فرمود : یا علی چیزی داری که مهریه همسرت نمایی ؟ عرض کرد : یا رسول الله ، من در زندگی چیزی را از تو پوشیده نداشتم. اینک زره و شمشیر من و آنک شتری که با آن از چاه آب می کشم.

پیامبر گفت : شمشیر و شتر مورد نیاز توست. همان بهتر که فاطمه را در برابر آن زره به همسری تو در آورم. مبارکت باد و بشارت که خداوند عزوجل در آسمانها ، میان شما دو تن عقد همسری بسته است ، پیش از آنکه من شما را در زمین به زوجیت یکدیگر درآورم.

مراحل این ازدواج خجسته در نهایت سادگی برگزار شد و آورده اند که کابین فاطمه(ع) از محل فروش زرهی بود که امام(ع) آنرا به چهارصدوهشتاد درهم بفروخت و بهای آنرا یکجا به حضور پیامبر آورد.
رسول خدا (ص) دستور داد تا آن وجه را بر مصارف زیر تقسیم کنند :
160 درهم بهای عطر
160 درهم بهای جامه های عروس
66 درهم بهای اثاثیه و لوازم خانه
و 96 درهم برای مصارف دیگر

اقلام زیر به عنوان جهاز عروس خریداری شدند :
یک پیراهن به بهای 7درهم
یک خمار(روسری بزرگ) به 4 درهم
یک قطیفه سیاه خیبری
یک تخت که از نوار لیف خرما آماده شده بود

دو رختخواب از پارچی کتانی درشت مصری که در یکی لیف خرما و در دیگری پشم گوسفند نهاده بودند.
4 عدد متکا
یک پرده نازک پشمی
یک حصیر هجری
یک دستاس(آسیای دستی آرد)
یک تشت مسی برای شستن جامه
یک مشک کوچک
یک کاسه چوبی
یک مشک کوچک برای خنک کردن آب
یک آفتابه
یک سبوی سبز
چند کوزه سفالین
یک سفره از پوست
و یک عبای پنبه ای

چون اقلام فوق به عنوان جهازیه عروس فراهم شد ، آنگاه پیامبر(ص) فرمود : خداوند برای این خانواده مبارک و فرخنده نماید.
امام علی(ع) نیز به نوبه خود خانه را برای مقدم عروس آراسته نمود. این برگزاری ساده و بیرنگ و ریا از مراسم عروسی زهرا(ع) نمایشگر این حقیقت بود که بنیان عظیم اسلام در مساله ازدواج ، تا چه حد بر سادگی و عدم تکلف نهاده شده است تا آنها که از جهت پرداخت مهرهای سنگین و یا تهیه جهاز گران ، شانه از زیر بار این مسئولیت مهم خالی کرده اند ،

بهوش آیند و از این همه آسانگیری که اسلام عملاً در این عمر بزرگ اجتماعی توصیه فرموده ، پیروی نمایند که بی شک راه حل قطعی بسیاری از مشکلاتی که جهان متمدن را به ستوه آورده است همین است و بس.
باری ، مراسم ازدواج علی(ع) و زهرا(ع) به همین سادگی انجام گرفت و در شب عروسی پیامبر خدا دستور داد تا استر سواری مخصوص او را که قطیفه ای بر آن افکنده بود ، آماده کنند و فرمود تا فاطمه(س) بر آن سوار شد

و خود نیز به اتفاق چند تن دیگر پشت سر عروس به راه افتاده و عروس را همراهی نمودند و نیز دستور فرمود تا دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در مصاحبت فاطمه(ع) باشند و شادمانی کنند ، سرود بخوانند و الله اکبر بگویند و خدای را سپاسگزارند.

فاطمه (ع) از دیدگاه علی (ع) :
بهترین طریق شناخت یک زن تعریف و توصیف شوهرش می باشد زیرا شوهر از افراد دیگر حتی از پدر ومادر، همسرش را بهتر می شناسد و برخفایای افکار و رفتار و عادت های خوب یا بد او آشناتر است . بنا براین حضرت علی علیه السلام همسرش زهرا علیهما السلام را کاملاً می شناسد و بهتر از دیگران می تواند تعریف و توصیف نماید .

امیر المومنین سخنان فراوانی درباره زهرا دارد لیکن در اینجا به دو کلام اکتفا می شود : کلام اول را بامداد اولین روز عروسی درجواب سوال پیامبر اکرم فرمود : رسول خدا صلی الله علیه و آله صبح اولین روز عروسی وارد حجله شد ازداماد پرسید کیف وجدت اهلک ؟

فقال : نعم العون علی طاعه الله. یعنی رسول خدا(ص) ازحضرت علی(ع) پرسید : همسرت را چگونه یافتی ؟ او در جواب عرض کرد : بهترین کمک است بر اطاعت از خدا . کلام دوم را در آخرین ساعت های عمر حضرت زهرا علیهما السلام فرمود. امیر المومنین و زهرا در آخرین ساعت ها با هم خلوت کردند . و قال اوصینی بما احببت : یا ابن عم ما عهدتنی کاذبه ولا خائنه ولا خلفتک منذ عاشرتنی فقال علیه السلام : معاذ الله انت اعلم الله و ابرّواتقی و اکرم واشد خوفاً من الله من ان اوبخک بمخالفتنی قد عز علی مفارقتک .

یعنی : زهرا(ع) در آخرین ساعت های وداع به امیر المومنین(ع) گفت : پسر عمو! در طول عمر هرگز به تو دروغ نگفتم و خیانت نکردم و هیچگاه با تو مخالفت ننمودم امیر المومنین در پاسخ فرمود: آری ای دختر پیامبر ! معاذالله که تو خلافی را مرتکب شده باشی مرتبه خدا شناسی و نیکوکاری و تقوا و خداترسی تو بالاتراز آن است که با من مخالفت کرده باشی مفارقت از تو بسیار برمن سخت است . امیر المومنین(ع) در آغاز زندگی زناشوئی خود حضرت زهرا علیهما السلام را به عنوان بهترین همسری که با کمک او می توان خدای را اطاعت نمود معرفی کرد.

جمله (نعم العون علی طاعه الله ) جمله ای کوتاه ولی بسیار پرمحتوا است . دراین جمله هدف ازدواج را بیان کرد که کمک گرفتن از همسر برای اطاعت از خدا باشد و همسرش زهرا(ع) را به عنوان بهترین مصداق برای توفیق در این امر مهم دانست و خوف از خدای آن حضرت را ستود و نظر گذشته اش را تایید نمود معلوم میشود زهرا در طول مدت ازدواج نه تنها مزاحم شوهرش در اطاعت ازخدا و انجام دادن مسئولیت سنگین ولایت نبوده بلکه در تمام ابعاد موید و معاون او هم بوده است .

با توجه به شخصیت فوق العاده امیر المومنین(ع) و موقعیت اخلاقی ، سیاسی ، اجتماعی آن حضرت ، شخصیت ممتاز همسرش زهرا علیهما السلام نیز روشن می شود . علی بن ابیطالب علیه السلام یک فرد عادی نبود بلکه دومین شخصیت ممتاز اسلام ، سپهسالار و سرباز نیرومند و فداکار اسلام بود مرد عدالت ، زهد ، انفاق ، مواسات ، مساوات ، ایثار، تقوا، و بالاخره ولی مسلمین و خلیفه رسول خدا بود

. خود و خانواده اش در کمال عسرت زندگی می کردند و آنچه را که داشت در راه خدا انفاق می نمود . بیت المال را دربین مسلمین بالسویه تقسیم می کرد و هیچکس را بر دیگری ترجیح نمی داد حتی سهم خودش و امام حسن و امام حسین نیزبیش از سایرین نبود . وقتی برادرش عقیل شدت فقر خود را به آن حضرت عرض کرد حاضر نشد چیزی اضافه از آنچه به سایرین می داد بدهد .

حضرت صادق علیه السلام درباره آن حضرت می فرماید : علی بن ابیطالب علیه السلام از جهت غذا و رفتار شبیه ترین مردم به رسول خدا بود خودش نان با زیتون می خورد ولی به مردم نان و گوشت می داد او آب و هیزم منزل را تهیه می کرد و فاطمه علیها السلام آرد درست می کرد و خمیر می نمود و نان می پخت و لباس ها را می شست و وصله می کرد . امیر المومنین علیه السلام در زمان خلافت که همه گونه امکانات برایش فراهم بود به دنیا خطاب کرده می فرمود: ای دنیای پست ! آیا به من روی آورده اظهار علاقه می کنی ؟

هیهات ، هیهات ، دیگری را مغرور کن ، من نیازی به تو ندارم . تو را سه طلاقه کرده ام که دیگر رجوع نداد . درهمان زمان می فرماید : آیا به همین مقدار اکتفا کنم که مرا امیر المومنین بگویند ولی در سختی های روزگاربا مردم شریک نباشم و در سختی زیستن برای آنها الگو نباشم؟ من آفریده نشده ام که به خوردن غذاهای لذیذ مشغول شوم ، مانند حیوان بسته ای که جز علف خوردن کاری ندارد یا حیوان آزادی که سرگرم خوردن است و از آینده اش غفلت دارد . امیر المومنین علیه السلام چنین مردی بود و می خواست این چنین زندگی کند و برای این چنین زیستن به همسری موافق نیاز داشت .

و جز حضرت زهرا علیها السلام هیچ زن دیگری لیاقت همسری با او را نداشت تنها او بود که می توانست درباره اش بگوید نعم العون علی طاعه الله . در اینجاست که مقام ممتاز فاطمه روشن می شود و می توان او را به عنوان تنها همسر لایق حضرت علی معرفی نمود او بود که توانست در بیت علی و بر طبق میل او زندگی کند و در اطاعت خدا و انجام مسئولیتی که برعهده اش نهاده بود، موید و مشوقش باشد زهراسلام الله علیها با رفتار اسلامی خود توانست لیاقت خود را برای فرزندی پیغمبر اکرم (ص) و همسری امیر المومنین علیه السلام با ثبات رساند و به همین جهت از جانب پیامبربه عنوان بزرگترین و شایسته ترین زنان جهان معرفی شد فاطمه بانوی نمونه اسلام است و بانوان اسلام باید از آن حضرت درس زندگی بگیرند .

در این میان خانواده رجال دین و روحانیون از مسئولیت بیشتری بر خوردارند خانمی که همسری یک عالم دین را پذیرفته باید به مسئولیت مقام شوهرش توجه داشته باشد . باید بداند که خانه او به منزله خانه پیامبر و علی است خانه معنویت، علم ، عدالت ، مواسات ، مساوات ، ایثار، تقوا ، فضیلت ، توجه به خدا خدمت به اسلام و مسلمین و دریک کلام خانه دعوت به همه فضائل و مکارم اسلامی و انسانی است باید بداند که مردم سخنان پیامبر و امامان علیهم السلام را از این خانه ها می شوند و انتظار دارند عمل آنها را نیز در همین خانواده ها مشاهده نمایند .

زن و فرزند یک عالم دین باید بدانند که خانه آنها جای خوشگذرانی و تجمل پرستی نیست بلکه بیت نمایش سیره پیامبر و علی و فاطمه علیهم السلام است . آنها باید بدانند که اعمال و رفتار آنها مورد توجه مردم می باشد با رفتار اسلامی خود می توانند مروج اسلام باشند و مردم را به خوبی دعوت نمایند و با رفتار غیر اسلامی خود می توانند بزرگ ترین ضربه را بر پیکر اسلام وارد نمایند

و مردم را نسبت به علما دین بدبین سازند و سخنانشان را از اعتبار بیندازند می توانند شوهر یا پدرشان را در انجام مسئولیت کمک نمایند و بدین وسیله مروج دین و در ثواب او شریک باشند و می توانند او را از رعایت شؤون مقام مقدس روحانی باز دارند و سخنان او را از اعتبار ساقط سازند و مردم را به ارتکاب گناه و تخلف از قوانین شریعت تشویق نمایند و خودنیز در کیفر این گناهان سهیم و شریک باشند .

البته رجال دین در یک مرتبه نیستند بلکه هرچه مقام علمی و اجتماعی بالاتری را داشته باشند خود آنها و خانواده شان نیز مسئولیت بیشتر و سنگین تری را برعهده دارند و به همان مقدار که در انجام مسئولیت خویش جدیت کنند نزد خدا ماجور خواهند بود هرعالمی که دریکی از مقامات علمی و دینی قرار گرفت لیاقت آن را ندارد که خلیفه پیامبر و علی (علیهما السلام )

و عالم دین باشد بلکه لیاقت او در صورتی است که اخلاق و رفتارش مانند پیامبر و علی علیهما السلام باشد هر زن و فرزند عالمی هم لیاقت آن را ندارد که به عنوان همسر و فرزند یک عالم دین معرفی شود بلکه لیاقت او در صورتی باثبات می رسد که اعمال و رفتارش بر طبق اعمال و رفتار حضرت زهرا علیهما السلام باشد .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۶/۰۴
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | دانلود رایگان فایل |