ایران داکیومنت

دنلود رایگان پایان نامه

ایران داکیومنت

دنلود رایگان پایان نامه

۴۰۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله جوش کاری زیر آب تحت word دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله جوش کاری زیر آب تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله جوش کاری زیر آب تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله جوش کاری زیر آب تحت word :

اززمانیکه عملکرد قوس الکتریکی( شعله الکتریکی) شناخته شده است، بیش از صد سال می گذرد.اولین جوش کاری زیر آب توسط کارخانه کشتی سازی نیروی دریایی انگلستان برای مهر و موم کردن و محکم کردن قسمت هایی از کشتی که در زیر آب چکه می کرد، انجام شد. جوش کاری زیر آب وسیله مهمی برای کارهای ساختمانی زیر دریا محسوب می شود. در سال 1964 الکترودهای ضد آب ویژه ای توسط ون درویلینگین(van der Willingen) درهلند توسعه وگسترش یافت. در سالهای اخیر، تعدادی از ساختارها ویا ساختمان هایی که شامل لوازم حفاری نفتی، خط لوله و سکوها هستند، دوراز خشکی و دردریا به طور قابل ملاحظه ای نصب شده اند.بعضی از این ساختارها، خرابی و شکست اجزای تشکیل دهنده اشان رادر طول مدت استفاده های معمولی ویا به دلیل اتفاقات غیر منتظره وغیر قابل پیش بینی مثل طوفان و یاتصادف، تجربه خواهند کرد.
تقسیم بندی: جوشکاری زیر آب را می توان این چنین تقسیم بندی کرد:1-جوشکاری مرطوب(در تماس با آب) 2-جوشکاری خشک (بدون تماس با آب)
درجوشکاری مرطوب، جوشکاری در زیر آب انجام می شود، که مستقیما درتماس با محیط مرطوب خواهد بود. درجوشکاری خشک، یک حفره یا محفظه خشک در نزدیکی منطقه ای که قرار است جوشکاری شود، قرار داده می شود وجوشکار کار خود را با قرار گرفتن در این حفره انجام می دهد

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی پاورپوینت اختلالات هویت جنسی تحت word دارای 30 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پروژه دانشجویی پاورپوینت اختلالات هویت جنسی تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت اختلالات هویت جنسی

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت اختلالات هویت جنسی

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پروژه دانشجویی پاورپوینت اختلالات هویت جنسی تحت word :

اسلاید 1 :

مقدمه

nمی خواهیم در مورد یک ناهماهنگی روان جسمانی که از حدود هشتاد یا نود سال پیش شناخته شده صحبت کنیم . این بیماری در سال 1962 توسط دو دانشمند به نام آقایان بنجامن و کولور شناخته شد و ترانس نامیده شد و نام ملموس تر و ساده تر آن روان دگر جنسی است .

nمهمترین مسئله ای که در همه جوامع باید مد نظر قرار گیرد این است که با بیمارانی مواجه هستیم که مغزشان و افکارشان ، روح و روانشان با جسمشان مغایرت دارد . خودشان نمی دانند که مرد هستند یا زن ، دختر هستند یا پسر . روان و فکر این افراد در یک مسیر مشخص و هدفدار حرکت نمی کند یعنی اختلال هویت جنسی برایشان به وجود آمده .

اسلاید 2 :

هویت جنسیGender Identity      

nاین اصطلاح به احساس مردانگی یا زنانگی هر فرد از خود اطلاق نی شود.تا سن 2 تا 3 سالگی هر بچه با قاطعیت می تواند بگوید (من یک پسر )یا (من یک دختر) هستم.حتی در صورت رشد طبیعی نرینگی و مادینگی باز هم هر کس تکلیف انطباقی پیدا کردن را دارد.به عقیده رابرت استوار هویت جنسی اشاره ضمنی بر جنبه های روانی مربوط به مردانگی و زنانگی دارد.به عقیده او جنس اجتماعی و سکس بیولوژیک است.غالبا این دو هماهنگ هستند یعنی مردها مردانه و زن ها زنانه رفتار می کنند.اما جنس و سکس ممکن است بصورت متعارض یا متضاد رشد کنند.

اسلاید 3 :

نقش جنسیGender Role         

nرفتارنقش جنسی مربوط به (وتا حدودی )مشتق از هویت جنسی است.این مفهوم را جان مانی با این کلمات توصیف کرده است.(هر آنچه یک فرد برای شناساندن خود به عنوان یک پسر یا مرد و یا یک دختر یا زن می گوید یا می کند.نقش جنسی هنگام تولدبرقرار نمی گردد بلکه به تدریج از طریق تجاربی که شخص در برخورد و تعامل اتفاقی و پیش بینی نشده بدست می آورد از طریق دستورات و تلفیقات آشکار و از طریق روی هم گذاشتن دو و دو برای به وجود آوردن چهار .گاهی هم اشتباها پنج.بدست می آیند)

. حاصل استاندارد سالم .هماهنگی هویت جنسی و نقش جنسی است.هر چند صفات بیولوژیک حائز اهمیت است .عامل عمده در کسب نقش مناسب با جنس یادگیری است.نقش جنسی ممکن است متضاد با هویت جنسی در آید.شخص ممکن است با همجنس همانند سازی گروه ولی در عین حال لباس.آرایش مو.یا سایر خصوصیات جنس مقابل همانند سازی کرده و به اقتصاد موقعیت خصوصیات رفتاری همجنس را انتخاب نماید.

اسلاید 4 :

ناسازگاری جنسیGender Nonconformity

nناتوانی شخص برای سازش با خصوصیاتی که جامعه برای نقش جنسی انتخاب کرده است.این اصطلاح معمولا در مورد کودکانی که به اسباب بازی ها و بازی های جنس مقابل علاقه بیشتری نشان می دهند و قرائن بارز نقش جنسی را نشان نمی دهد بکار می رود.معهذا این حالت در سطحی بسیار پائینتر از اختلال هویت جنسی کودکی قرار دارد.

اسلاید 5 :

اختلال هویت جنسی
 Gender Identity Disorder

nبر چسبی کلی برای اختلالاتی که با احساس نا متناسب بودن خصوصیات تشریحی و فیزیولوژیکی جسمی و نیز نقش جنس مشخص هستند .این اصطلاح بطور عمده ترانس و سیستم _ترانس سکسوآلیسم و اختلات هویت جنسی کودکی را شامل می گردد.یا میل مستمر به جنس مقابل بودن یا اصرار بر تعلق به جنس مقابل مراه با احساس ناراحتی شدید از بابت جنس و نقش جنسی تعیین شده اطلاق می شود و از نظر جنسی بین جسم و فکر تناقض و مغایرت دارد و از لحاظ کلامی و چه ظاهری شکل جنس مخالف عمل می کند.

اسلاید 6 :

همه گیر شناسی

nدر نمونه های پزشکی کودک تقریبا به ازای هر دختردارای این اختلال .پنج پسر وجود دارد. در نمونه های پزشکی بزرگسال تعداد مردان در حدود دو یا سه برابر بیشتر از زنان است.و این تفاوت ممکن است آسیب پذیری بیشتر در مورد پسران دارای هویت جنسی مقابل را در مقایسه با دختران دارای این صفت نشان دهد.و در حال حاضر مطالعات همه جانبه ای در جهت ایجاد داده هایی برای شیوع اختلال هویت جنسی وجود ندارد. داده ها از کشور های کوچکتر در اروپا با توجه به کل آمارهای جمعیتی و نظرات برآورده شده تقریبا به میزان 1 در 30000 برای مردان بالغ و 1 در 100000 برای زنان بالغی است که به دنبال جراحی های تغییر جنسیت هستند.

اسلاید 7 :

سبب شناسی

nزمان به وجود آمدن این بیماران دقیقا در زمانی است که اسپرم پدر با تخمک مادر در هم امیخته می شود و در لحظه اول با اولین برخورد جنسیت مشخص می شود و اگر کروموزوم x وارد شده باشد جنسیت دختر و اگر کروموزوم y وارد شود جنسیت پسر می شود.پس نتیجه می گیریم موجودیت کروموزومی همان تحظه اول مشخص می شود.رشد مغزی و جسمی جنین در 3 ماهگی حاملگی مشخص می شود ودر همین زمان مغز تحت تاثیر فعل و انفعالات قرار می گیرد.و اگر یکی از ژنها به طور وارونه سوار شود فردی با هویت جنسی واژگون به دنیا می آید و آنها همان بیماران ما هستند.یافته های اخیر به تفاوتهایی در مغز ترانس سکسوال های . به . زن اشاره کرده اند .اما در یک نمونه کالبد شکافی روی 6 بیمار مبتلا _هسته های قرمز از نظر حجم با جنس تیبیک مونث هماهنگ بود تا جنس مذکر تیبیک .این یافته با همجنس گرا و غیر همجنس گرا بودن افراد ترانس سکسوال ارتباطی نداشت.

اسلاید 8 :

ویژگی های توصیفی مرتبط و اختلالات ذهنی

nبسیاری از افراد دارای اختلال هویت جنسی از لحاظ اجتماعی گوشه گیر می شوند و این گوشه گیری و جدایی از دیگران به پایین بودن عزت نفس کمک می کند.و در بعضی موارد باعث نافرمانی در بچه ها و گرفتاریهایی می شود که ممکن است به تنفر و یا ترک مدرسه منجر شود و مورد آزار و اذیت هم سن و سالان و خانواده  بطور ویژه ای عواقب معمولی برای پسران و دختران دارای  این اختلال است .پسران دارای چنین اختلالی اغلب حالات زنانه و الگوهای صحبت مشخص نشان می دهند.آشفتگی می تواند بسیار فراگیر باشد بطوریکه فعالیت های ذهنی بعضی افراد فقط در حول فعالیتهایی که افسردگی جنسی را کاهش می دهد سیر می کند.و در حالی که از طرف خانواده طرد شوند پسران با مصرف هورمون اقدام کرده و به ندرت اقدام به عمل اخته کردن یا از بین بردن آلت تناسلی می کنند و گاهی با شناسنامه دخترانه و رفتاری پسرانه و بالعکس به فاحشگی و یا خودفروشی تن می دهند که در معرض بیماریهایی از قبیل ایدز قرار می گیرند.تلاش در جهت خودکشی را دارند در سنین 12 تا 20 سالگی و—دیگر به کام مرگ رفته اند .اواخر امر هم به این گروه گفته می شود که درست نمی باشد.اواخر گروه کوچکی است که میل به همجنس گرایی داشته و از روی انحراف فکری به این گروه می پیوندند.اما گروه روان دگر جنسی یا ترا جنسی هیچ تمایلی به همجنس گرایی نداشته و ندارد.

اسلاید 9 :

اختلال هویت جنسی کودکی
Gender Identity Disorder Of Childhood

nخصوصیت اساسی در این اختلال وجود ناراحتی شدید و مستمر کودک در مورد جنس معین شده خود و میل شدید یا اصرار بر متعلق بودن به جنس مقابل است.دختر ها و پسرها از لباس پوشیدن کلیشه ای طبیعی دخترانه یا پسرانه منحرف شده و خصوصیات تشریحی خاص خود را رومی کند.در منتها الیه طیف اختلال هویت جنسی کودکان پسرهایی قرار دارند که طبق معیار های فرهنگ خود دخترانه تر از هر دختری رفتار می کنند.طیف اختلال هویت جنسی مرز واضحی بین کودکانی که مستحق تشخیص رسمی هستند و آنهایی که چنین استحقاقی ندارند نمی توان تعیین کرد.دخترها به بازیهای پسرانه گرایش دارند و بازیهای بی نظم و خشن را ترجیح می دهند قهرمانان خیالی آنها اغلب قیافه های مردانه قوی هیکلی دارند مانند    batman  و superman .پسران را بعنوان همبازی ترجیح می دهند.دختران دارای چنین اختلال ادرار کردن بصورت نشسته خودداری می کند و ممکن است ادعا کند که آلت جنسی مردانه دارد یا در حال پرورش آن است و نمی خواهد سینه هایش رشد کند و حالت قاعدگی داشته باشد .ولی همچنین ممکن است ادعا کند که طوری بزرگ خواهد شد تا بصورت یک مرد باشد.چنین دخترانی معمولا نشانه های شناسایی تعارض جنسی را در نقشهای بازی .رویاها و تخیلات بروز میدهد.(پسران به بازیهای دخترانه گرایش دارند و از حوله و نوار و روسری اغلب برای نشان دادن موها و یا دامنهای بلند استفاده می شود.و بطور قابل توجهی از بازی در خانه .کشیدن تصاویر دختران زیبا و شاهزادگان و;اقدام می کنند.عروسک مورد علاقهBarbie  است و معمولا در بازیها نقش مادر را ایفا می کنند و کاملا متمایل به نقشهای خیالی زنانه هستند . آنها ممکن است اظهار کنند تا دختر باشند و ادعا کنند که طوری بزرگ خواهند شد که زن باشندو نشسته ادرار می کنند و طوری می نشینند که وانمود کنند که آلت جنسی مردانه ندارند .به ندرت پسران دارای این اختلال اظهار می کنند که آلت مردانه دارندو یا از آن نفرت دارند بطوریکه آنها می خواهند آنرا حذف کنند یا اینکه تمایل دارند به جای آن آلت جنسی زنانه داشته باشند.)

اسلاید 10 :

بزرگسالان و نوجوانان :

nدارای علائم و نشانه های مشابهی هستند.و علاقه مند به زندگی به عنوان عضوی از جنس دیگر هستند .و این را آشکارا ابراز می کنند.و بصورت پذیرش نقش اجتماعی جنس مقابل آشکار می شود. و با استفاده از تغییرات هورمونی یا جراحی خواستار تغییر جنسیت خود می شوند.و از اینکه دیگران آنها را به عنوان جنسیتی که اختصاص یافته اند تشخیص دهند و احساس ناراحتی می کنند.در نوجوانان تشخیص صحیح بخاطر مسائل احتیاطی نوجوان مشکل است.این مسئله در صورتی که نوجوان درباره شناسایی تعارض جنسی احساس تردید کند یا احساس کند که برای خانواده غیر قابل قبول است.ممکن است پیچیده تر شود .نوجوان ممکن است مورد خطاب قرار گیرد زیرا والدین و معلمین از گوشه گیری اجتماعی یا آزار هم سن و سالان و ترد شدن نگران می شود.در چنین شرایطی تشخیص باید برای آن دسته از نوجوانانی که کاملا در لباس پوشیدن و طرز رفتار در تعارض با جنسیت خود هستند .به دقت انجام پذیرد.طبقه بندی تشخیص در کودکان و نوجوانان نیازمند  کنترل بر دوره گستره ای از زمان است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله دیابت و طب سنتی تحت word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله دیابت و طب سنتی تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله دیابت و طب سنتی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله دیابت و طب سنتی تحت word :

طبق برآورد فدراسیون بین المللی دیابت ,درسال ‏2003 ‏,‏194 ‏میلیون دیابتی درسراسرجهان زندگی می کنند و تخمین زده می شودکه درسال ‏2025 ‏این تعدادبه ‏333‏میلیون نفربرسد‏.‏ باتوجه به اینکه دیابت برای سلامتی جهانیان یک تهدیداست,می توان گفت که بالغ بر‏6/3 ‏درصدازجمعیت جهان بادیابت زندگی می کنند‏.‏
درحال حاضردیابت چهارمین علت مرگ ومیردربیشترکشورهای توسعه یافته است ‏.‏ دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی پانکراس (لوزالمعده ),انسولین تولید نمی کندیاوقتی که بدن نمی تواندازانسولین تولیدشده استفاده موثرکنداتفاق می افتد‏.‏ توقف تولیدانسولین یااستفاده نکردن ازانسولین هردو باعث افزایش گلوکز درخون می شود‏.‏

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله نقش ترویج در توسعه تعاونیهای تولید خاص زارعان خرده پا تحت word دارای 89 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله نقش ترویج در توسعه تعاونیهای تولید خاص زارعان خرده پا تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله نقش ترویج در توسعه تعاونیهای تولید خاص زارعان خرده پا تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله نقش ترویج در توسعه تعاونیهای تولید خاص زارعان خرده پا تحت word :

بخشی از فهرست پروژه دانشجویی مقاله نقش ترویج در توسعه تعاونیهای تولید خاص زارعان خرده پا تحت word

فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده: 2
مقدمه: 3
فصل دوم: 4
بخش اول: 4
انواع مالکیت ارضی در ایران 4
کشاورزان خرده پا- small farmer 7
ویژگی های زارعین خرده پا 15
اهمیت توجه به زارعان خرده پا 21
بخش دوم: 23
مفهوم واژه تعاون 23
تعریف تعاون 24
انواع همکاری 25
تاریخچه‌ی تعاونی 28
اصول تعاون 32
نقش اصول تعاون 38
تعریف شرکت تعاونی 40
تاریخچه شرکتهای تعاونی تولید 42
ویژگی های تعاونی های تولید 44
نقش اصلی نظام بهره برداری تعاونی به معنای اخص شامل تعاونی های تولیدروستایی 48
- از لحاظ عملکرد 48
- از لحاظ نرم افزاری 48
- از لحاظ سخت افزاری 51
- از لحاظ نیروی انسانی 52
- از لحاظ محیطی 52
اهداف تعاونی های تولید در ایران 53
اهمیت تعاونی های تولید روستایی 55
اهمیت توجه به تعاونی های خاص زارعان خرده پا 56
بخش سوم: 61
ترویج چیست؟ 61
هدف ترویج روستایی 64
فلسفه ی ترویج 67
کاربردهای ترویج 69
راهکارهای ترویجی تعاون 72
اصول ترویج تعاون 74
جایگاه ترویج در توسعه تعاونی های تولید 79
فصل سوم 82
روش تحقیق 82
فصل چهارم: 82
پیشنهادها: 82
نتیجه گیری: 84
تعریف واژگان: 86
«منابع و مآخذ» 87

در این مقاله ما به نقش ترویجی کارشناسان ترویج در اشاعه و گسترش تعاونی های تولید اشاره خواهیم کرد و در کنار فعالیتهای چشمگیر این تعاونی ها آن فعالیتهایی را مدنظر قرار می دهیم که مربوط به ارتقاء سطح معشیتی زارعین خرده پا باشد.
در فصل اول این مقاله، چکیده ای از کل مطالب و اهداف خود و روشی که در این تحقیق از آن استفاده شده را بیان خواهیم کرد و در فصل دوم که خود از سه بخش تشکیل شده توضیحی در زمینه شناسایی زارعین خرده پا و اهمیت رسیدگی به آنان و ویژگی آنان و همچنین تعریف و تاریخچه ای از شرکتهای تعاونی تولید و نقش و اهداف آنها را بیان خواهیم کرد. در بخش سوم این فصل، فلسفه و نقش ترویجی و راهکارهای ترویجی در زمینه تعاونی ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در پایان مقاله نتیجه گیری مباحث و همچنین چند پیشنهاد در زمینه هر چه کارآمد کردن تعاونی های تولید به نفع زارعین خرده پا ارایه خواهیم داد.

چکیده:
فقر شدید روستایی به منزله هتک حرمت روستاییان است. اگر مردم با واقعیت فقر مواجه شوند تعداد کمی از آنها با این عبارت مخالفت می کنند. این بی حرمتی تنها در رابطه با محرومیت غیر قابل اجتناب نیست بلکه رنج و مرگ غیر قابل تحمل را نیز شامل می شود و همه این مصایب به وفور در کنار هم دیده می شود. روستاییانی که در این جهان زندگی می کنند و برای پیدا کردن نان بخور و غیر در تلاش اند، در مقابل بیماری بی دفاع اند و انتظار دارند که تعدادی از کودکانشان از دست برود.
یکی از کارهایی که عاملان ترویج و مصلحان روستایی برای از بین بردن فقر در جوامع روستایی می توانند انجام دهند تشکیل و گسترش تعاونی های تولید می باشد. این تعاونی ها روستاییان را در مراحل مختلف تولید و عرضه محصول و بازاریابی کمک می نماید در واقع تعاونی های تولید می توانند یکی از الگوهای مناسب در جهت اقتصادی کردن زندگی کشاورزان خرده پا باشند. در این تحقیق اطلاعات از طریق کتابخانه ای جمع آوری شده است و نتایجی از قبیل پایین بودن روحیه ی همدلی و مشارکت، عدم قبول نو آوری و مهاجرت زارعین خرده پا و نقش تعاونی های تولید در از بین بردن فقر و نقش ترویج در پایداری تعاونی ها و همچنین افزایش روحیه ی مشارکت بدست آمده است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی بررسی رابطه بین رضایت شغلی و تحلیل رفتگی شغلی مدیران مدارس تحت word دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف پروژه دانشجویی بررسی رابطه بین رضایت شغلی و تحلیل رفتگی شغلی مدیران مدارس تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

کلیه مطالب سایت ویکی پروژه پس از پرداخت آنلاین قابل دانلود است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد چگونگی شتابدار کردن ذرات تحت word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد چگونگی شتابدار کردن ذرات تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد چگونگی شتابدار کردن ذرات تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد چگونگی شتابدار کردن ذرات تحت word :

چگونگی شتابدار کردن ذرات

در این تحقیق ابتدا به بیان جزئیات ومقدماتی در مورد چگونگی شتاب دار کردن ذرات پرداخته میشود و سپس به بررسی کلی شتاب دهنده ها و بیان انواع آنها وضرورت وجود آنها پرداخت خواهد شد.
نوارهای انرژی وحاملها:

الکترون نمی تواند یک طیف پیوسته از انرژی را به خود اختصاص دهد و دارای سطوح گسسته ای از انرژی است که به این سطوح اربیتال گفته می شود.
مقدار انرژی جنبشی که یک اربیتال دارد بستگی به انرژی الکترون آن دارد.
پیوندهای کووالانسی:

در یک شبکه کریستالی هر دو جفت الکترون تشکیل یک پیوند کوالانسی می دهند. پیوندهای کوولانسی می توانند بین اتمهای یک عنصر یا اتمهای عناصر متفاوت شکل بگیرند. وقتی پیوندهای کووالانسی به هم متصل میشوند یک شبکه کریستالی ایجاد می شود.
الکترون با شرکت در پیوند به سطوح انرژی پایین تری می رود و بنابراین برای رهایی از پیوند کووالانسی باید مقداری انرژی مصرف کنیم.
دردمای صفر کلوین در شبکه کریستالی تمام الکترونها در پیوندهای کووالانسی محبوس می شوند ولی در دمای محیط بعضی از پیوندها این شانس را دارند که از محیط اطراف به اندازه کافی انرژی دریافت کنند و از پیوند رها شوند.

نوارهای انرژی در نیمه هادی:
می توان ثابت کرد که الکترونها انرژیهای گسسته و محدودی دارند وشکافهایی از انرژی وجود دارد که در آنها هیچ حالت مجازی برای الکترون وجود ندارد.
اتمهای منفرد و جامدات:

در اینجا رفتار ویک اتم در حالتی را که در همسایگی هیچ اتم دیگری قرار ندارد و بصورت کاملا منفرد یعنی در خلا کامل است بررسی می کنیم.(شکل 1)
ابتدا الکترون سطوح کم انرژی تر را پر می کند.

با کم شدن فاصله اتمی بدلیل نیروهای جاذبه دافعه اتمی تغییرات مهمی ازشکل تراز الکترونها رخ می دهد که این تغییرات خود سبب تعیین خواص الکتریکی جامدات است. میتوان گفت در فاصله اتمی معینی نیروهای جاذبه ودافعه به تعادل میرسد.
با تجمع اتمها اصل انحصار پائولی اهمیت پیدا می کند. طبق این اصل هیچ دو الکترونی نمی تواند در حالت کوانتومی انرژی یکسانی داشته باشد. بنابراین انتظار می رود که با نزدیک شدن اتمهای منفرد ترازهای انرژی تغییر کند.

با کاهش فاصله اتمی ترازهای مجزای انرژی به نوارهای انرژی تبدیل می شود که این نوارها خود از ترازهای بسیارنزدیک به هم تشکیل شده اند.

تقسیم بندی نیمه هادی ها وعایقها:

هدایت (نیمه پر) نوار هدایت (خالی)
Eg~lev Eg~5ev

ظرفیت (نیمه خالی) ظرفیت (پر)
نیمه هادیها عایقها
شکل(2) شکل(3)

حاملها در نیمه هادی:
دردمای صفر کلوین تمام الکترونها در باند ظرفیت قرار دارند. با افزایش دما تعدادی از این الکترونها شانس حضور در باند هدایت را خواهندداشت 10 الکترونهایی که به نوار انرژی هدایت می روند میتوانند به عنوان باربریا حامل، جریان الکتریکی را هدایت کنند.
هر الکترون منتقل شده به نوار هدایت یک جای خالی الکترون باقی می گذارد که اصطلاحا حفره نام دارد. به این زوج الکترون حفره تولید شده (EHP) یا Electoron Hole Pair گویند.

باید توجه شود که تعداد زوج الکترون حفره های تولید شده در دمای اتاق در مقایسه با چگالی اتمها بسیار ناچیز است.
براین اساس نیمه هادی ذاتی و نیمه هادی غیرذاتی را تعریف می کنیم.
نیمه هادی ذاتی:

به یک بلور نیمه هادی که دارای چگونه ناخالصی یا نقص شبکه بلوری نباشد می گویند. بنابراین تنها حاملهای موجود در یک نیمه هادی زوج الکترونها حفره ها می باشند. به این ترتیب می توان انتظار داشت تعداد حفره ها والکترونها در یک نیمه هادی ذاتی با هم برابرند.
Ni =P =تعداد حفره ها=n= تعداد الکترونها

با توجه به ثابت بودن تعداد الکترون حفره ها در یک نیمه هادی ذاتی می توان انتظار داشت که نرخ تولید زوج الکترون حفره با نرخ باز ترکیب با هم برابرند.

نیمه هادی غیرذاتی:
با استفاده از عناصر خاصی به عنوان ناخالصی می توان تراکم باربرها را در یک نیمه هادی تغییرداد یعنی می توان شبکه بلوری را طوری تغییر داد که دارای اکثریتی از الکترون یا حفره باشد بنابراین نیمه هادی غیرذاتی به نیمه هادی گفته می شود که تعدادالکترونها وحفره ها در آن برابر نباشد.
با افزودن ناخالصی به یک نیمه هادی ترازهای انرژی جدیدی (معمولا در شکاف باند انرژی ممنوع) شکل می گیرد.
این ترازهای انرژی در دمای صفر کلوین توسط الکترونها کاملا پر می شوند.

تراکم باربرها:
در یک نیمه هادی تراکم باربرها خصوصیات نیمه هادی را تعیین می کند.با استفاده از ناخالصی می توان باربر ساخت مهمترین باربرها الکترونها هستند.

توزیع آماری فرمی دیراک:
توزیع الکترونها در مواد جامد را میتوان با استفاده از تابع توزیع آماری فرمی دیراک مدل کرد. به عبارت دیگر توزیع الکترونها روی محدوده ای از ترازوهای انرژی مجاز درشرایط تعادل گرمایی از تابع احتمال زیر بدست می آید.
F(E) : احتمال اینکه تراز انرژی E توسط الکترون اشغال شود (به شرطیکه انرژی E مجازباشد)
E: تراز انرژی مجاز
EF: سطح انرژی فرمی
K: ثابت بولتزمن
T: دمای کلوین

احتمال اشغال حفره در یک تراز انرژی برابر است با: شکل 4

محاسبه تراکم الکترونها وحفره ها در حالت تعادل:

می توان ثابت کرد که با افزایش انرژی چگالی ترازهای مجاز انرژی افزایش می یابد.
با دقت در رابطه توزیع احتمال فرمی متوجه می شویم که با افزایش انرژی احتمال اشغال الکترون به شدت به صورت نمایی کاهش می یابد.
برای ساده شدن محاسبات کلیه ترازهای انرژی اشغال شده در نوار هدایت را با یک مقدار موثر نمایش می دهیم.
: چگالی حالتهای موثر یا مقدار موثر ناشی از تمامی حالتهای اشغال شده در نوار هدایت
= تراکم الکترون

: جرم موثر الکترون
h: ثابت پلانک
K:ثابت بولتزمن

= چگالی حالتهای موثر در نوار ظرفیت

در نیمه هادی ذاتی:
:جرم موثر حفره

وابستگی تراکم باربرها به دما:
افزایش دما انرژی جنبشی الکترونها را زیاد می کند به طوریکه الکترونهای بیشتری شانس حضور در نوار هدایت راخواهند داشت. بنابراین انتظار داریم که با افزایش دما ni زیاد شود. به همین ترتیب Ef هم تابعی از دما است.(شکل 5)

قابلیت تحرک (Mobility):
قابلیت تحرک عبارت است از میانگین سرعت رانش ذرات در واحد میدان الکتریکی.
Mobility :Mn یا قابلیت تحرک

با استفاده از Mobility میتوان چگالی جریان ناشی از تحرک الکترونها را نیز تعریف کرد.

این چگالی جریان در صورتی وجود داردکه حاملهای جریان فقط الکترون باشند در صورتی که هم الکترون و هم حفره در هدایت جریان داشته باشند می توان نوشت:

:هدایت
اثر دما و ناخالصی روی :
وقتی دما زیاد شود برخورد الکترونی زیاد وفاصله متوسط فضای آزاد اطراف الکترون کم میشود والکترون به راحتی نمی تواند حرکت کند و قابلیت تحرک کم می شود ولی در جایی با افزایش با قابلیت تحرک زیاد می شود که در قبل از ناحیه عملکردذاتی باشد و آن جایی است که تمام باربرها یونیزه نشده اند. گاهی وقتها انرژی جنبشی الکترون را با دما نشان می دهند.

اثر تراکم روی قابلیت تحرک:
همواره با افزایش تراکم باربرها انتظار می رودکه قابلیت تحرک آنها کمتر شود.

تغییر ناپذیری تر از انرژی فرعی:
به طور کلی درمواد نیمه هادی اعم از همگون یا ناهمگون حتی در پیوندهای نیمه هادی هیچگونه ناپیوستگی یا شیب در تراز فرمی وجود ندارد یعنی است.

حاملهای اضافی در نیمه هادی:
اساس بر پایه عملکرد قطعات نیمه هادی وابسته به چگونگی توزیع حاملهای اضافی در این قطعات است به عبارت دیگر برای تغییر رفتار الکتریکی یک نیمه هادی از حاملهای اضافی استفاده میکنیم.

حاملهای اضافی:
حاملهایی هستند که علاوه بر حاملهای موجود در حالت تعادل به نیمه هادی تزریق می شوند. اضافه کردن این حاملها به روش های مختلفی امکان پذیر است از جمله این روشها به روشهای زیر می توان اشاره کرد:
1-برانگیزش نوری
2-بمباران الکترونی
3-تزریق الکتریکی

برانگیزش نوری:
با ورود یک فوتون به ماده نیمه هادی و بر هم کنش بین فوتون والکترون در صورتیکه باشد فوتون قادر خواهد بود که پیوند کووالانسی را بشکند و یک الکترون را از نوار ظرفیت به نوار هدایت ببرد.بنابراین جذب هر فوتون یک بار اضافی بوجود می آورد. الکترون حفره تولید شده را اصطلاحا حاملهای اضافی می نامیم.
اگر باشد احتمال جذب فوتون بسیار کم است لذا می توان گفت برخی از نیمه هادی ها در مقابل طول موجهای خاصی کاملا شفاف هستند.

2-بمباران الکترونی:
الکترونهای اضافی بوسیله بمباران الکترونی بوجود می آیند.ماهیت جرقه، تخلیه بار است. اگر اختلاف پتانسیل شدیدی داشته باشیم بمباران بوجود می آید و الکترونها داخل نیمه هادی بازترکیب می شوند (با حفره ها باز ترکیب می شوند) ونور بوجود می آید. نور افشانی باربرها (حاملهای اضافی) توسط بمباران ماده با الکترونهای پرانرژی صورت می گیرد مثل عمده لامپهای CRT موجود در تلویزیون یا اسیلسکوپ .

3-تزریق الکتریکی
در این روش حاملهای اضافی مستقیما بوسیله عبور جریان الکتریکی بوجود می آید. مثل LED ها که در واقع دیودی هستند که حاملهای اضافی را در یک پیوند PN تزریق می کنند و پیوند PN نورافشانی می کند.

ترازهای شبه فری:
ترازهای فرعی که تاکنون مورد استفاده قرار می گرفت تنها زمانی با معنی است که هیچگونه حامل اضافی در نیمه هادی وجود ندارد. دراین وضعیت (با وجود حاملهای اضافی) ترازهای جدیدی به نام ترازهای شبه فرمی(Fp,Fn) بوجود می آید.
که می توان تراکم حامل های اقلیت و اکثریت را به آنها مربوط کرد.
در حالت تعادل یعنی در حالت عدم وجود باربرها اضافی داریم:

در حالت برانگیختگی نوری تنها اندکی بالای قرار می گیرد (یعنی چگالی الکترونها چندان تغییر نمی کند) در حالیکه به مقداری زیادی از فاصله می گیرد. پس به طور خلاصه می توان گفت که حاملهای اضافی تراکم باربرهای اقلیت را به شدت تغییر می دهد در حالیکه تراکم باربرهای اکثریت تغییر چندانی نمی کند.
ساز وکار نفوذ جریان الکتریکی:
یکی از فرآیندهای تشکیل جریان نفوذ است .جریان نفوذ جریانی است که بر اثر تغییرات تراکم باربرها بوجود می آید یا به عبارت دیگر به حرکت باربرها از نواحی با تراکم زیاد به نواحی با تراکم کم، نفوذ جریان گفته می شود. پس هر جا توزیع باربر یکنواخت نباشد ما جریان نفوذی داریم.
درادامه به بررسی تولید پرتوی X که از طریق بمباران الکترونی (بمباران ذرات شتابدار) بوجود می آید می پردازیم.

دستگاه تولید پرتوی X:
پرتوهای X که در سال 1895 توسط ویلیام رونتگن کشف شد، فوتونهای بالا انرژی بالا هستند. مطابق شکل (6) پرتوهای X معمولا از طریق بمباران یک هدف با باریکه ای از الکترونهای پرانرژی تولید می شوند انرژی جنبشی الکترونها در کاتد قابل اغماض است، به طوریکه وقتی الکترونها به هدف برخورد می کنند، دارای انرژی جنبشیK=eV هستند.

تولید تابش ترمزی:
الکترونهای بمباران شده به چند طریق مختلف با اتمهای هدف بر هم کنش می کنند. در یک نوع از این بر هم کنشها، مطابق شکل (7) الکترونها توسط هسته ها با بار مثبت شتاب می یابند.وقتی که یک بارالکتریکی شتابدار می شود تابش تولید می کند که مطابق تصویر کوانتومی به صورت فوتونی با انرژی hخواهد بود.
انرژی h برابر با تغییر در انرژی جنبشی الکترون است یعنی تابشی که بدین طریق بوجود می آید تابش ترمزی نام دارد.

یک الکترون در باریکه ای ازالکترونها پیش از آنکه به حال سکون در آید، ممکن است تعدادی از این فوتونها را تولید کند. هنگامی پرانرژی ترین فوتون تولید می شود که یک الکترون در یک بر هم کنش تنها ، همه انرژی جنبشی اولیه خود را از دست بدهد، در این صورت یک تک فوتون با بسامد بیشینه یا طول کمینه تولید می شودکه از رابطه زیر بدست می آید:

بنابراین در فرآیند تابش ترمزی، تابشی که با یک طیف پیوسته تولید خواهد شد که دارای یک بسامد، یا طول موج قطع است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق راهنمای نصب گام به گام توزیع (اوبونتو) Ubuntu 5.10 تحت word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق راهنمای نصب گام به گام توزیع (اوبونتو) Ubuntu 5.10 تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق راهنمای نصب گام به گام توزیع (اوبونتو) Ubuntu 5.10 تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق راهنمای نصب گام به گام توزیع (اوبونتو) Ubuntu 5.10 تحت word :

مراحل نصب بر روی سیستم های بدون کارت شبکه


• دیسک نصب Ubuntu 5.10 را در درایو CD قرار داده و BIOS سیستم خود را برای بالا آمدن از طریق دیسک تنظیم نموده و سیستم را بوت کنید.

پس از دیدن عبارت boot دکمه Enter را فشار دهید.
• این مرحله مربوط به انتخاب زبان سیستم است. مانند تصویر زیر زبان انگلیسی را انتخاب کرده و دکمه Enter را فشار دهید.
• این مرحله برای تنظیم محل اقامت شماست. مانند تصویر زیر United States را انتخاب نموده و دکمه Enter را فشار دهید. (دلیل انتخاب United States در این مرحله تنظیم صحیح فایل sources.list است).

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق بررسی عملی بودن اعتبار و روایی آزمون رضایت زناشویی پراکاس و بررسی آن با سلامت روان تحت word دارای 166 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق بررسی عملی بودن اعتبار و روایی آزمون رضایت زناشویی پراکاس و بررسی آن با سلامت روان تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسی عملی بودن اعتبار و روایی آزمون رضایت زناشویی پراکاس و بررسی آن با سلامت روان تحت word

1-1بیان مسئله
–2اهمیت و ضرورت تحقیق
1-3-اهداف تحقیق
1-4-فرضیات پژوهش
1-5-سوال های اصلی تحقیق
1-6-تعاریف علمی و عملیاتی اصطلاحات
1- رضا مندی زناشویی
2- سلامت روان
3- پایایی
4- روایی
5- عملی بودن
متغیرهای پژوهش
2-1- مقدمه
تعریف سلامت روان
2-2- سلامت و بهداشت روان
2-3-اصول بهداشت روانی
دیدگاه های مرتبط با سلامت روان
مفهوم سلامت روان از دیدگاه مکاتب گوناگون روان شناسی
مکتب رفتار گرایی
مکتب انسان گرایی
مکتب گشتالتی: Gestalt- transcendental person
مکتب شناختی: Cognitive Approach
2-4-ارتباط بین مذهب وسلامت روان
سلامت روان
راهکارعملی سلامتی روح و روان
2-5-رضایت زناشویی
نظریه های موجود در رابطه با رضایت مندی زناشویی
1- نظریه طبقه بندی ازدواج های با دوام
2- نظریه مبادله اجتماعی
3- نظریه چرخه زندگی زناشویی
مرحله اول: سال های اولیه ازدواج
مرحله دوم: انتقال به مرحله والدینی
مرحله سوم: بلوغ نیمه زندگی
مرحله چهارم: مرحله فرا والدینی
مرحله پنجم: مرحله ی اوج
2-6-عوامل موثر بر رضایت زناشویی
1- رعایت معیارهای منطقی و اصولی همانندی و کفویت
2- عامل عقیدتی
3- عامل اخلاقی
4- عامل شناختی
5- عامل عاطفی
6- عامل رفتاری
7- عامل اجتماعی
8- عامل اقتصادی
9) عامل ظاهری
10) عامل تحصیلی
11) عامل جنسی
2-7-ارتباط بین سلامت روان و رضایت زندگی زناشویی
سوابق پژوهش
3-1-مقدمه
3-2- روش پژوهش
الف- دسته بندی تحقیقات براساس هدف
ب- دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری داده ها
3-3- جامعه آماری
3-4– نمونه آماری
3-5-تعیین حجم نمونه
3-6- روایی پرسشنامه
3-7- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه
3-8- روشهای جمع آوری داده ها
3-9-تجزیه و تحلیل
ابزار اندازه‌گیری
پرسشنامه بهداشت روانی GHQ
اعتبار پرسشنامه GHQ-
- تجزیه و تحلیل آماری داده ها
-اطلاعات جمعیت شناختی
الف) بررسی مشخصه های فردی
ب)بررسی فرضیه های پژوهش
فرضیه اول پژوهش : بین رضایت زناشویی و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد
فرضیه دوم پژوهش : بین رضایت زناشویی و افسردگی رابطه معناداری وجود دارد
فرضیه سوم پژوهش : بین رضایت زناشویی و اضطراب رابطه معناداری وجود دارد
فرضیه چهارم پژوهش : بین رضایت زناشویی و کار کرد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد
فرضیه پنجم پژوهش : بین رضایت زناشویی و کار کرد جسمانی رابطه معناداری وجود دارد
نتیجه گیری
نتایج داده های پژوهش
ب)نتایج فرضیه های پژوهش
منابع فارسی
منابع لاتین

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسی عملی بودن اعتبار و روایی آزمون رضایت زناشویی پراکاس و بررسی آن با سلامت روان تحت word

منابع فارسی
1 بست؛ جان، (1366)،روش‌های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه پاشاشریفی؛ حسن و طالقانی؛ نرگس
2 حسینی؛ سیدعلی‌اکبر، (1386)، ملاحظاتی پیرامون بهداشت روانی از دیدگاه اسلام، مجله علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، دوره چهارم، شماره دوم
3 راجرز؛ کارل، در آمدی بر انسان شدن، ترجمه قاضی؛ قاسم، (1369)، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
4 زینالی؛ حمداله، (1385)، بهداشت روانی در خانواده، ماهنامه تربیت، معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش
5 زیگلردانیل؛ جی، ترجمه عسگری؛ علی، (1379)، نظریه‌های شخصیت، انتشارات دانشگاه آزاداسلامی
6 شاملو؛ سعید، (1366)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد
7 شاملو؛ سعید، (1368)، مکاتب و نظریه‌ها در روانشناسی شخصیت، انتشارات رشد
8 فروم؛ اریک، جامعه سالم، ترجمه تبریزی؛ اکبر، (1360)، تهران: انتشارات کتابخانه بهجت
9 کدیور؛ پروین، (1382)، روان‌شناسی تربیتی، انتشارات سمت، تهران
10 کریمی؛ یوسف، (1374)، روان‌شناسی شخصیت، تهران: موسسه نشر ویرایش
11 گنجی؛ حمزه و همکاران، (1376)، روان‌شناسی سال سوم ادبیات و علوم انسانی، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، تهران
12 گنجی؛ حمزه، (1376)، بهداشت روانی، تهران: نشر ارسباران، چاپ اول
13 لارنس؛ پروین، ترجمه جوادی و کدیور، (1374)، روانشناسی شخصیت، انتشارات فرهنگی رسا
14 مای؛ لی، ساخت و پدید آیی و تحول شخصیت، ترجمه منصور؛ محمود، (1369)، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران
15 مجله رشد معلم، (1368-1369)، چند کلمه درباره بهداشت روانی، سال هشتم
16 مزلو؛ آبراهام، انگیزش و شخصیت، ترجمه رضوانی؛ احمد، (1372)، مشهد انتشارات آستان قدس رضوی
17 میلانی‌فر؛ بهروز، (1370)، حمزه بهداشت روانی، تهران: انتشارات قومس
18 ناتائیل؛ براندن، روان‌شناختی حرمت نفس، ترجمه هاشمی؛ جمال، (1371)، تهران: شرکت شمالی انتشار
19 بین اسدی، حسین، 1370 «بررسی و مقایسه‌ی عوامل مؤثر اجتماعی، فردی و شخصیتی زوج‌های ناسازگار در شهر کرمان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
20 زنجانی، طبسی، رضا. 1383 «ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون به‌زیستی روان‌شناختی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران
21 شاملو، سعید. 1369 بهداشت روانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
22 صادقی، سعید. 1380 «بررسی عوامل شخصیتی مؤثر در سازگاری زناشویی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، انستیتو روان‌پزشکی ایران، تهران
23 کرد، بهمن. 1384 «بررسی رابطه‌ی سلامت روانی بر ازدواج مجدد در همسران شهید استان سیستان و بلوچستان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران
24 کلانتری، آذین. 1379 «بررسی ارتباط بین تفاهم زناشویی و باورهای غیرمنطقی زنان دانشجوی رشته‌ی علوم انسانی دانشگاه تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران
25 لطف‌آبادی، حسین. 1379 روان‌شناسی رشد، ج 2، چاپ2، تهران: انتشارات سمت
26 ملازاده، جواد. 1381 «رابطه‌ی سازگاری زناشویی با عوامل شخصیت و سبک‌های مقابله‌ای در فرزندان شاهد»، پایان نامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
27 میلانی‌فر، بهروز. 1376 بهداشت روانی. چاپ 5، تهران: انتشارات قومس
28 نیکویی، مریم. 1383 «بررسی رابطه‌ی دین‌داری با رضایت‌مندی زناشویی در بین زوج‌های شهر تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران
29 انکنسون و همکاران،زمینه روانشناسی هیلگارد ،مترجم:حسن رفیعی ،انتشارات ارجمند،سال
30 فینچام ،فرانک و فرتاتدز،لیان ،رابطه همسران ،مترجم :مهدی قراچه داغی ،انتشارات پیک فرهنگ
31 جی ، آدلن ،اعتبار دهی در آموزش عالی ، مترجم :نادر قلی قورچیان ،انتشارات علمی وفرهنگی ،سال
32 مورفی ،ژوزف ، مترجم :رزم آرا ، نیروی تخیل مثبت ،انتشارات رشد سال
33 دکتر باقری ،خسرو،نگاهی دوباره به اندیشه اسلامی،انتشارات مدرسه ،سال
34 سارو خانی ،باقر،جامعه شناسی خانواده،انتشارات فومس ،سال
35 لطف آبادی ،حسین ،روانشناسی رشد،سال
36 دکتر شاملو ،روانشناسی بالینی،سال
37 مارکویسکی وگرین،زناشویی ،ترجمه :ملا زاده ،سال
منابع لاتین
1 AMATO, Paul R. 2000. “The Consequences of Divorce for Adults
2. and Children.” Journal of Marriage and Family 62(4):1269-
3. Behnke, Andrew, and Shelley MacDermid. 2004″Family Will-Being.” A Sloan Work and Family Encyclopedia Entry. Retrieved 1 May
4. DePaulo, Bella M. 2004. “The Scientific Study of People Who Are Single: An Annotated Bibligraphy.” Academic Advisory Board of Spectrum Institute, Research and Policy Division of the American Associaltion for Single People (AASP), Glendale, CA, USA. Retrieved 1 May 2007 (http/www.unmarriedamerica.org/Spectrum/Bibilography/contentspage.htm)
5. Diener, Ed. 2000, “Subjective Well-Being: The Science of Happiness and a Proposal for a National Index.” American Psychologist 55(1):34-
6. Diener, Ed. And Richard E. Lucas. 2000. ” Subjective Emotional Well-Being.” Pp.325-337 in Handbook of Emotions, Second Edition, edited by Michael Lewis, and Jeannette M. Haviliand.Jones.New York, NY, USA: Guilford
7. Diener, Ed. Richard E. Lucas, and Shigehiro Oishi. 2002, ” Subjective Well-Being: The Science of Happiness and Life Satistaction.” Pp.63-73 in Handbook of Positive Psychology, edited by C. R. Snyder, and Shane J.Lopez. New York, NY, USA: Oxford University Press
8. Erikson, Erik H. 1982. The Life Cycle Completed: A Review. New York, NY, USA: Norton. Kim, Hyoun K., and Patrick C. McKenry. 2002. “The Relationship between Marriage and Psychological Well-Being: A Longitudibal Analysis. “Journal of Family Issues 23(8):885-
9. Kohler, Hans-Peter, and Joseph Lee Rodgers, and Axel Skytthe, 2004. ” Subjective Well-Being, Fertility, and Partnerships: A Biodemographic Perspective.” Paper Presented at the 2005 Annual Meeting of the Population Association of America, 31March-2 April 2005. Philadelphia, PA, USA
10. Keyes, Corey Lee M., Dov Shmotkin, and Carol D. Ryff. 2002. “Optimizing Well-Being: The Empirrical Encounter of Two Traditions. “Journal of Personality and Social Psychology 82(6):1007-
11. Litzinger, Samantha, and Kristina Gordan. 2005. “Exploring Relationships anong Communication, Sexual Satisfaction, and Marital Satisfaction.” Journal of Sex and Marital Therapy 31(5):409-
12. Forste, Renata, and Tim B. Heaton. 2004. “The Divorce Generation: Well-Being: Fanily Attitudes, and Socioeconomic Consequences of Marital Disruption. “Journal of divorce and Remarriage 41(1/2):95-
13. Stutzer, Alois, and Bruno S. Frey 2006. “Does Marriage Make People Happy or Do happy People Get Married” Journal of Socio-Economics 35(2):326-
14. S. S Chauhan, Mental Hygiene 2 nd (New Deth Allied Publishers Limited, (1991)

-1-1بیان مسئله

ازدواج پدیده ای است که می تواند باعث آرامش و سلامت روانی زن و مرد گردد، در عین حال می تواند به جایی برسد که به جای تامین انرژی روانی زوجین، انرژی زیادی از آنان گرفته و باعث بروز انواع اختلالات روانی گردد( پوردهقان، 1384). میلیون ها انسان با عشق زندگی مشترک خود را شروع می کنند و آن چه بعد از ازدواج روابط زوج ها را تحت تاثیر قرار می دهد، رضایت زناشویی است، در صورت عدم رضایت زناشویی یا میزان پایین آن در جو خانواده اختلال ایجاد می شود. اما در صورت وجود رضایت زناشویی بین زوج ها علاقه خواهد بود و خانواده ای سالم و بالنده ایجاد شده و فرزندان از بودن دراین محیط طبیعی به خود می بالند. این ها هم درآینده پدران و مادرانی شایسته و توانا خواهند شد( پوردهقان، 1384)

امروزه تایید شده است که بسیاری از بیماری های روانی، برهکاری کودکان، بحران فرار دختران و پسران نوجوان، پایین بودن سطح رضایت مندی عمومی افراد جامعه درنتیجه ی ناامنی محیط خانوادگی و عدم احساس آرامش اعضای خانواده و ناملایمات خانوادگی است( رفیعی، 1384)

ازدواج یکی از عوامل بسیار موثر، مهم و سرنوشت ساز در زندگی هر فردی می باشد. به طوری که زندگی افراد با ازدواج هدف مند تر، استوارتر، هیجان پذیرتر، عاطفی تر، حساس تر، و باثبات تر میگردد. این محیط جدید، کانون محبت، پشتیبانی در جنبه های مختلف حیات فردی زوجین می باشد. بنابراین نقش خانواده روز به روز افزایش می یابد و به دلیل اهمیت ویژه خانواده، محقق در صدد کشف رموزی هستند که موجبات خوشبختی همسران را فراهم می سازد. زیربنای شکل گیری این نظام کوچک اجتماعی، روابط زن و شوهر است. مسئله سازگاری زن و شوهر مهم ترین مسئله زناشویی می باشد. در دنیا هیچ چیز مانند ناسازگاری زن و شوهر و جدایی آن ها کام انسان ها را تلخ نکرده است. خانواده یک سیستم است و وجود هر نوع مشکل و ناهماهنگی و یا انجام یک حرکت نامناسب از سوی هریک از اعضای خانواده، کل خانواده را دچار ناراحتی می نماید. به طوری که گاهی یک حرکت ظریف و به جا هدف مند می تواند از بروز یک اختلاف عمیق و یا یک خاطره تاسف بار جلوگیری کند. گاهی نیز برعکس. یعنی یک نگاه یا حتی یک کلمه می تواند سبب پایه ریزی اختلافی شدید و جریحه دار شدن احساسات گردد

وجود تعارض بربهداشت روانی، جسمی وخانوادگی، تاثیرگذار است.تحقیقات زیادی رابطه تعارضات زناشویی را با افسردگی، اختلال خوردن و بیماری های خاص مانند سرطان و; اثبات کرده اند. در واقع رفتارهای متضاد در طی تعارض مربوط به تغییرات دستگاه ایمنی بدن است. همچنین تعارض زناشویی باعث ناسازگاری رفتاری در بچه ها، دل سردی برای همسران، افزایش احتمال تعارض والدین- کودک و تعارض بین خواهر و برادر می شود( فینچام 1999)

همسران در یک زندگی زناشویی موفق و با دوام و توام با رضایت به یکدیگر احترام می گذارند. هر یک از همسران بعضی ویژگی ها، یا توانایی هایی قابل احترام را در دیگری می یابد. مثل همسر خوبی بودن، تامین مخارج زندگی، طبع و ذوق هنری داشتن و; هر چه میزان احترام گذاری به یکدیگر وسیع تر باشد، زندگی زناشویی، رضایت مندانه تر خواهد بود. این همسران تاثیر و ارزش گذاری خود برای همسرشان را نشان می دهند و پیوسته کارهایی انجام می دهند و بیان می کنند که عواطف، عشق و احترامشان را به یکدیگر نشان می دهند و کلمات و اعمالی را که اهداف مثبت ازدواجشان را حمایت و تایید می کند، انتخاب می کنند( آدلمن، 2008)           [1]

رضایت زناشویی، نشان گر استحکام و کارایی نظام خانواده است. سعادت و سلامت خانواده به وجود ارتباطات سالم بین همسران بستگی دارد. و اگر خانواده از ثبات کافی و لازم برخوردار نباشد و یا پیامدهای منفی هم چون مشکلات جسمانی و روانی رو به رو خواهد شد( سیتر، ترجمه بیرشک 1383)

رضایت زناشویی یکی از اهداف اولیه و اساسی هر ازدواجی است و هر زوجین خواستار آنند که زندگی زناشویی توام با رضایت داشته باشند. این رضایت تاثر از عوامل مختلفی است که از آن میان می توان به عوامل اقتصادی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن اجتماعی، عوامل جسمانی، تفاهم فکری، ارضای عاطفی و ارضای جنسی اشاره کرد( موسوی، 1385)

خانواده یکی از بهترین شبکه های اجتماعی است که اثرات آن در سراسر عمر ادامه می یابد از آنجا که هسته اصلی خانواده است، لذا بررسی مسائل مربوط به روابط زناشویی و عوامل موثر در سازگاری زناشویی از اهمیت به سزایی برخوردار است. افزایش روز افزون مشکلات  و نارضایتی و ناسازگاری زناشویی در دنیای کنونی و نیز از هم گسیختگی کانون های گرم خانواده و تاثیرات سوء آن نیاز به رسیدگی و رفع این مشکل را مطرح ساخته است. عوامل متعددی وجود دارد که می توانند مستقیم و غیر مستقیم بر سازگاری زناشویی و پایداری ازدواج واستحکام خانواده اثر بگذارند. زمانی که زن و شوهر از زندگی خود رضایت داشته باشند، خانواده از استحکام خوبی برخوردار می شود. و آن ها می توانند با مسائل و مشکلات به درستی برخورد کنند و از آسیب ها در امان بمانند( همان)

ازدواج، مانند نوزادی در برگیرنده روابطی ازخود گذشتگی، تعهد، صمیمیت وجسمانیت است( هیون[2]، 2006)

از طرفی چون سلامت روان نسل های جامعه در گرو تامین سلامت روان خانواده، یعنی کانون مملو از محبت و آرامش برای تحول و رشد استعداد هاست و هر گونه آسیبی به آن، نسل آینده را از اثرات سوء خود مصون نخواهد گذاشت. و از سوی دیگر بقاء خانواده و سلامت روان آن در گرو ایجاد روابط سالم است، لذا بررسی اثرات تعارضات زناشویی بروی سلامت روان زوجین ضروری به نظر میرسد

-1-2اهمیت و ضرورت تحقیق

ازدواج به عنوان بهترین و عالی ترین رسم اجتماعی، برای دست یابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگسال، همواره مورد تائید بوده است. ازدواج رابطه ی انسانی، پیچیده، ظریف و پویا می باشد که از ویژگی های خاص برخوردار است. هم چنین، توجه به کانون خانواده، محیط سالم و سازنده، روابط گرم و بین فردی صمیمی ای که می توانند موجب رشد و پیشرفت افراد گردند، از جمله افراد و نیازهای ازدواج محسوب می شود. همه روزه در بین زوجینی که برای مشاوره به کلینیک ها مراجعه می کنند، جملات و شکایت هایی از این نوع می شنویم که ” رابطه ی بین اعضای خانواده ما بسیار سست و ضعیف است “، ” زنم مرا نمی فهمد” ، ” شوهرم با من قهر کرده و مدتی است با هم حرف نمی زنیم ” ، ” چون نمی خواهم جر و بحث کنم، پس بهتر است حرفی نزنم ” ، ; همه روزه میلیون ها خانواده، این گلایه ها و نظایر آن که ناشی از ارتباط بد اعضای آن هاست، زندگی روزمره را با تلخی و کدورت عجین می سازد و شیرینی و لطف آن را از بین می برد، تجربه نشان داده که در صورت به کارگیری اصول درست ارتباطی هرگز کار به این جا نمی کشد و چنین سخنانی نمی گویند( رزم آرا، 1385)

; چرا این همه ناهماهنگی و عدم تعادل و مهم تر از آن خشم و غضب نهفته در کانون های خانوادگی به وجود می آید و چرا تلخی و قهر و کدورت و نفرت جای عشق و هماهنگی و سازگاری و سلوک را می گیرد و زندگی را برای کسانی که زیر یک سقف سر می کنند طاقت فرسا می سازد؟

پاسخ ساده است، در بسیاری از خانواده ها عشق و محبت به آن مفهومی که در قلب آنان وجود دارد امکان تظاهر و بروز پیدا نمی کند و در بطن خود می ماند و این بیش تر از فقدان ارتباط صحیح نشاًت می گیرد( رزم آرا، 1385)

افزایش روز افزون طلاق در دنیای کنونی و نا رضایتی زن و شوهر از یک دیگر و نیز از خانواده ها و تاثیرات سوء این جدایی بر افراد خانواده، نیاز به رسیدگی و رفع این مشکل را مطرح ساخته است( برنشتاین، 2000؛ ترجمه: سهرابی، 1382)

1-3-اهداف تحقیق

1-    اهدف اصلی

1-1-  تعیین اعتبار آزمون رضایت زناشویی پراکاش

1-2-  تعیین روایی رضایت زناشویی پراکاش

1-3-  تعیین رابطه رضایت زناشویی و سلامت روانی

2-    اهداف فرعی

1-2- تعیین ارتباط بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس عدم افسردگی

2-2- تعیین ارتباط بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس عدم اضطراب

3-2- تعیین ارتباط بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس کارکرد اجتماعی

4-2- تعیین ارتباط بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس کارکرد جسمانی

1-4-فرضیات پژوهش

1-    1 فرضیه‌های اصلی

1-1-  آزمون رضایت زناشویی پراکاش از اعتبار کافی و قابل قبولی برخوردار است

1-2-  آزمون رضایت زناشویی پراکاش از روایی کافی و قابل قبولی برخوردار است

1-3-  بین رضایت زناشویی و سلامت روانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد

2-    فرضیه‌های فرعی

1-2- بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس عدم افسردگی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد

2-2- بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس عدم اضطراب همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد

3-2- بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس کارکرد اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد

4-2- بین رضایت زناشویی و خرده‌مقیاس کارکرد جسمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد

1-5-سوال های اصلی تحقیق

1- آیا بین سلامت روان و رضایت زناشویی رابطه معناداری وجود دارد؟

2- آیا مقیاس رضایت زناشویی پراکاس از اعتبار قابل قبولی برخوردار است؟

3- آیا مقیاس رضایت زناشویی پراکاس از روایی قابل قبولی برخوردار است؟

سوال های فرعی تحقیق

1- آیا بین نشانه های “سلامت روان” و “رضایت زناشویی” رابطه معناداری وجود دارد؟

2- آیا بین رضایت زناشویی و افسردگی رابطه معناداری وجود دارد؟

3- آیا بین رضایت زناشویی و اضطراب رابطه معناداری وجود دارد؟

4- آیا بین رضایت زناشویی و اختلال در کار کرد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد؟

1-6-تعاریف علمی و عملیاتی اصطلاحات

1- رضا مندی زناشویی: [3]

رضایت یعنی حالت هیجانی که با رسیدن به یک هدف پدید می آید. در کار درمانی این اصطلاح به معنی رضایت در ارتباط با پیشرفت در یک فعالیت یا زمینه مورد علاقه به کار می رود( مهدویان، 1384)

آلبرت آلیس معتقد است سازگاری زناشویی عبارت است از: “احساس عینی خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده از طرف همسر، با در نظر گرفتن همه جنبه های زندگی زناشویی اش”. به اعتقاد آلیس( 1989) طرق مختلفی برای تعریف رضایت زناشویی وجود دارد، او تعریف هاکینز را یکی از بهترین تعاریف از رضایت زناشویی می داند. به عقیده آلیس رضایت یک متغیر نگرشی است. بنابراین یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. طبق تعریف فوق رضایت زناشویی، در واقع نگرش مثبت و لذت بخشی است که زوجین از جنبه های مختلف روابط خود رضایت دارند و نارضایتی زناشویی، در واقع نگرش منفی و نا خشنودی از جنبه های مختلف روابط زناشویی است. به اعتقاد هاکینز، رضایت از زندگی زناشویی یعنی احساس خوشایند و رضایت مند و لذت تجربه ای که به وسیله یک زوج صورت می گیرد، هنگامی که جنبه  های زندگی زناشویی خود را مورد توجه قرار دهند( همان)

2- سلامت روان[4]

سازمان بهداشت جهانی، سلامت را حالت بهزیستی کامل جسمانی، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری یا ناتوانی می داند

سلامت روانی، کار کرد موفقیت آمیز اعمال روانی، از نظر تفکر، خلق و رفتار که منجر به فعالیت های سازنده، برآورنده روابط با دیگران، توانایی سازش با تغییر و مقابله با ناملایمات می گردد( کاپلان، سادوک، 2001)

3- پایایی[5]

نمونه آزمون مورد نظر تا چه حد معرف دقیق مرجع وسیع تر و کلی تر پاسخ هایی است که از آن استخراج شده است. آن چه در این زمینه مورد توجه است، درجه دقت و اندازه گیری است و می خواهیم بدانیم که اگر فردی دوبار با روش مورد نظر سنجیده شود نتایج حاصل با چه دقتی تکرار می شود. به بیان دیگر، اگر خصیصه مورد نظر را با همان وسیله( یا وسیله مشابه و قابل تفسیر آن) در شرایط مشابه دو بار اندازه بگیریم، نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق، پیش بینی پذیر و قابل اعتماد است. یک وسیله معتبر آن است که دارای ویژگی تکرار پذیری و باز پدید آوری باشد، یعنی بتوان آن را در موارد متعدد به کار برد و در همه موارد نتایج یکسان تولید کرد. در واقع اعتبار، هم بستگی آزمون با خودش است( هومن، 1384)

4- روایی [6]

آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آن چه مورد نظر است، مناسب باشد. روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می کند( سیف، 1380). بنابراین مقصود از روایی آزمون، مناسب بودن، با معنا بودن و مفید بودن اثبات های خاصی است که از روی نمره های آزمون به عمل می آید

5- عملی بودن

تعریف عملیاتی

1- رضایت زناشویی. نمره ای که فرد در مقیاس رضایت زناشویی پراکاس به دست می آورد

2- سلامت روان. سلامت روان زنان و مردان توسط پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ( GHQ-28[7] ) سنجیده می شود که این پرسش نامه دارای چهار زیر مجموعه ذیل می باشد

علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کنش اجتماعی و افسردگی

متغیرهای پژوهش

متغیرها بر حسب نقش هایی که در این تحقیق دارند به دو دسته تقسیم می شوند

1- متغیر مستقل یا پیش بین

2- متغیر وابسته یا ملاک

الف) متغیر مستقل یا پیش بین عبارت است از سازه ها یا عامل های تشکیل دهنده رضایت زناشویی که شامل،

ب) متغیر ملاک یا وابسته در این پژوهش سلامت عمومی است که شامل

1- علایم جسمانی   2- اضطراب   3- اختلال در عمل کرد   4- افسردگی   می باشند

[1] – Adulman

[2] – Heon

[3] – Marrital    Satisfaction

[4] – Mental    Health

[5] – Reliability

[6] – Abelity

[7] – General   Health   Questioner


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بهبود کیفیت کلی دستگاه چله پیچی کارگاه بافندگی تحت word دارای 72 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بهبود کیفیت کلی دستگاه چله پیچی کارگاه بافندگی تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بهبود کیفیت کلی دستگاه چله پیچی کارگاه بافندگی تحت word

چکیده
فصل اول : مقدمه  
1-1 مقدمه 
1-2 قدمت نساجی در یزد 
1-3 چله پیچی  
1-4 ماشین چله پیچی امید 
فصل دوم : ساخت 
2-1 طراحی و ساخت قطعه مرکزی 
2-2 فرزکاری قطعه مرکزی  
2-3 تنظیم شیب به صورت دستی 
2-4 اهرم های شیب تامبور 
2-5 درآوردن شیار میلگرد 
2-6 بستهای نگه دارنده میلگرد 
2-7 حرکت قطعه مرکزی 
2-8 ساخت قطعه های راهنما 
2-9 برش پروفیلهای تامبور 
2-10 مرحله مونتاژ دستگاه  
نتایج پروژه 
فصل سوم: اشنایی با ماشین های چله پیچی موجود و معایب آن 
3-1 چله پیچی بخشی
3-2 چله پیچی مستقیم 
3-3 عیوب چله پیچی 
3-3-1 تاب حلقه نخ در چله   
3-3-2 تفاله نخ در چله 
3-3-3 تو رفتگی در چله 
3-3-4 جفتی در چله 
3-3-5 چله شل پیچیده شده 
3-3-6 چله نامشخص 
3-3-7 رنگ بندی اشتباه در چله 
3-3-8 سرنخ کم یا زیاد در چله 
3-3-9 شل بودن یک طرف چله 
3-3-10 گره بد در  چله 
3-3-11 نخ اشتباه در چله 
3-3-12 نخ پاره در چله 
3-3-13 نخ زیر و رو در چله 
3-3-14 نخ سفت در چله 
3-3-15 نخ شل در چله 
3-3-16 نخ گوریده در چله 
3-3-17 نقصان در قیطان تقسیم 
3-3-18 نقصان در قیطان چپ و راست  
3-4 عوامل محدود کننده نخ پارگی 
3-5 دستگاه های چله پیچی موجود در بازار
3-5-1 ماشین  BENNIMGER 
3-5-2 دستگاه چله پیچی مستقیم HACOBA 
3-5-3 ماشین چله پیچی بخشی TEXTIMA 
منابع و مآخذ 

1ـ2 قدمت نساجی دریزد:

یزد استانی است تاریخی که بنیاد آن را به قبل ازظهوراسلام نسبت می دهند.وجود نامهای چون یزد(ایساتیس)،زارچ،اشکذر،مهریزومیبد موید قدمت و تاریخی بودن این استان است.کشاورزی دراین استان به علت کمی آب وخشکی هوا علی رغم کوشش فراوان ازرونق کافی برخوردار نیست وچنین است که اهالی این دیار ازقدیم الایام حرفه نساجی (شربافی)را پیشه کرده اند وامروزه درصد زیادی ازجمعیت این استان به این حرفه اشتغال دارند

ازتولید انواع فراورده های دست باف و اشیاء مختلف دستی به مقتضای وضع خاص جغرافیایی منطقه یزد واستمداد وبرخورداراست اکنون با پیشرفت صنعت وماشینی شدن آن اغلب صنایع معمول نمی باشد

هم اینک نیزاستان یزد یکی ازقطبهای مهم صنعتی کشور هم ازنظر نساجی و هم ازنظر دیگرصنایع محسوب می شود

1ـ3 چله پیچی (warping):

منظور از چله پیچی عبارت است از پیچیدن تعداد معینی سر نخ با طول مشخص بصورت موازی بر روی نورد (اسنو) بافندگی

اگر سیستم بافت پارچه تاری و پودی باشد بعضی یا تمام نخهای تار باید به یک شکل و در سطح موازی با هم قرار گیرند بنابر این نخها از روی بسته های خود باز شده و بر روی اسنو پیچیده می شوند لازم به ذکر است که نخها باید موازی وبا کشش یکسان روی اسنو پیچیده شوند

قبل از اینکه نخ بر روی اسنو بافندگی پیچیده شود باید تعداد سر نخها مشخص شود که این کار از طریق فرمولهای مربوط به هر نوع چله کشی معلوم می گردد

ابتدا می بایست مساله محل بسته ها و همچنین جایی که نخ از روی بسته ها باز می شود را در نظر گرفت. همچنین باید به خاطر سپرد که تعداد سر نخها در هر اسنو شامل صدها و حتی هزاران سر نخ می باشد، پس می بایست برای تغذیه هر سر نخ  بر روی اسنو یک بوبین روی قفسه جای داد.

1ـ4 ماشین چله کشی امید:

این چله کشی نسبت به اقسام دیگر چله کشی های خارجی ساختمان سادهای دارد و ساخت اصفهان می باشد

این چله کشی دارای قفسه 99 دوکی می باشد . این ماشین دارای قسمت پیچشی به نام تامبور با قطر خارجی 97 سانتی متر می باشد که در قسمت چپ آن صحفه های شیبدار نصب گردیده است و در واقع این ماشین مجهز به سیستم شیب متحرک می باشد . این ماشین مجهز به سیستم برگردان چله با شفت رزوه دار و دارای متراژ مکانیکی است

 فصل دوم

ساخت

 2-1 طراحی و ساخت قطعه مرکزی

به دلیل اهمیت تنظیم شیب در چله پیچی و خصوصا تنظیم هماهنگ کلیه شیب ها در ابتدای پروژه پس از بررسی و مطالعه و بازدید از دستگاههای مختلف تصمیم گرقتیم که طرحی ابتکاری را روی این دستگاه پیاده کنیم به همین منظور قطعه ای را از جنس چدن به علت استحکام زیاد را طراحی و ریخته گری کردیم که مشخصات ابعادی آن به صورت ذیل است

قطر آن 22 سانتی متر و قطر نافی 10 سانتی متر و ارتفاع نافی از روی سطح قطعه 5 سانتی متر بود دراین مرحله باید سوراخی به قطر 2/50 میلیمتر در وسط نافی ایجاد می کردیم به همین منظور با استفاده از تراشکاری هم قطعه را ظریفتر و سبکتر کردیم و هم اینکه سوراخ مورد نظر را در آن به وجود آوردیم که شکل تمام شده آن بعد از تراشکاری در ذیل آمده است

 2-2 فرزکاری قطعه مرکزی

در این مرحله برای اینکه شیب های ثابت را شیب متحرک تبدیل کنیم می بایست به تعداد شیب های روی دستگاه چله پیچی بر روی قطعه مرکزی به همان تعداد یعنی 12 عدد شیار روی قطعه ایجاد می کردیم به همین منظور پس از بررسی روش های متعدد و مشاوره و راهنمایی از کسانی که در این زمینه تخصص داشتند بهترین روش را روش فرزکاری به ما پیشنهاد دادند چون شیار هایی که ما بر روی محیط این دایره  باید ایجاد می کردیم کاملا باید دقیق و یک اندازه و تقسیم شده روی محیط دایره باشد و دستگاه فرزکاری با صفحه تقسیمی که بر روی آن نصب بود قطعه مورد نظر را به 12 قسمت تقسیم و شیار ها را به ابعاد 10*30 به صورت مستطیل در روی محیط قطعه مرکزی ایجاد کردیم که شکل آن در ذیل آمده است

2-3 تنظیم شیب به صورت دستی

قبل از اینکه ما این طرح را روی این دستگاه پیاده کنیم شیب ها را به صورت تک تک و به صورت دستی توسط آچار پیچ های شیب را شل یا سفت می کردند و زاویه را تغییر می دادند که این سیستم  معایب زیادی داشت که مختصر به چندی از این عیب ها اشاره دارم

1- مدت زمان زیادی که باید صرف بازکردن پیچ ها یا بستن یپچ ها برای تنظیم شیب بایدصرف می شد

2- به طور حتم هیچ یک از شیب ها با هم مساوی نبوده و هر کدام ممکن بود که زاویه خاصی داشته باشند

که شکل های مربوط به این دو مورد را در ذیل مشاهده می فرمایید

 2-4 اهرم های شیب تامبور

اهرم های شیب تامبور را ما از جنس آهن صنعتی استفاده کردیم که ابعاد آن 10*20 میلیمتر ارتفاع آن را 40 سانتیمتر در نظر گرفتیم و دو طرف این اهرم ها باید سوراخ کاری شده تا یک طرف آن در قطعه مرکزی قرار گیرد دو طرف دیگر در شکاف شیب تامبور قرار گیرد به همین منظور طرفی را که می بایست در قطعه مرکزی قرار گیرد باید در آن سوراخ 5/5 میلیمتر ایجاد می کردیم و طرف دیگر آن یعنی طرفی که در شکاف شیب تامبو قرار    می گرفت باید سوراخ 6 میلیمتر ایجاد می کردیم که شکل ها و تصاویر مربوط به آن در ذیل مشاهده می شود

 2-5 درآوردن شیار میل گرد

در این مرحله برای این که اهرم های شیب را به قطعه مرکزی متصل کنیم می بایست که شیاری به عمق 10 میلیمتر و عرض 5 میلیمتر در روی قطعه مرکزی ایجاد می کردیم تا این که اهرم های شیب توسط میل گردی که قطر آن 5 میلیمتر بود و از داخل این شکاف قرار می گرفت حالت لولایی داشته باشد تا بتواند به راحتی بالا و پایین رود

 2-6 بست های نگهدارنده میل گرد

برای اینکه میلگرد دور شده که قطر داخلی آن 22 میلیمتر بود در مراحل اجرایی کار از داخل شیار بیرون نیاید لازم بود که به یک نحوی آن را در جای خود ثابت نگه می داشتیم به همین منظور با استفده از بست هایی در ابعاد 2*2 سامنتیمتر که از جنس ورق آهنی بود میل گرد را در جای خود با استفاده از پیچ فیکس کردیم که تصویر بست ها قبل و بعد سوراخ کاری در ذیل آمده است

 2-7 حرکت قطعه مرکزی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه تحت word دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه تحت word :

ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه
مبانی مدیریت خلاق اسلامی

مقدمه:
«پدیده‌ خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه‌های انسانی در آحاد نوع بشر یافت می‌شود و این انگیزشها و شرایط محیطی و فردی و آموزشی است که عامل خلاقیت را آشکار می‌کند خلاقیت به عنوان یک حالت روانی و ذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور می‌کند و از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسان در سازمانها انجام می‌شود عامل ایجاد و پرورش خلاقیت در محدوده علم و هنر مدیریت قرار می‌گیرد و مدیران می‌توانند ظهور خلاقیت را در سازمانها با ایجاد زمینه‌های مناسب تسریع و یا با ایجاد فضای نامناسب آنرا عقیم کنند.» (الوانی، ص 14) جالب اینجاست که در تعقیب خاستگاه خلاقیتها در علوم و دانشهای مختلف بیک طبقه بندی نسبتاً مشابهی می‌رسیم که هر طبقه دارای ریشه و فلسفه مشترکی می‌باشند مثلاً در فیزیک دو جبهه روبروی هم صف بندی کردند مثل تئوری نسبیت در مقابل تئوری مکانیک کوانتوم که اولی بر علیت و دومی بر احتمال تکیه دارد، این نوع صف بندی در مدیریت بصورت عقلائیون و خود یابان ظاهر شده و در حکمت و عرفان و معرفت شناسی این تقسیم بندی بصورت عقل و شهود و یا مشاع و اشراق دیده می‌شود، از آنجائیکه پدیده خلاقیت جزو عملکرد نیمکره سمت راست مغز می‌باشد لذا در تعقیب خاستگاه خلاقیت در دانشهای فوق با مشاهده تقسیم بندی‌های انجام شده راه هموارتر و در شناخت ظهور و رشد این پدیده اعجاز انگیز انسانی موفق‌تر خواهیم بود.»‌ (آقایی فیشانی، ص 15)

مدیران در مرحله نخست بایستی عواملی از قبیل آرامش، رضایت و استقلال را در کار برای افراد فراهم آورده تا زمینه برای تحرک و تغییر پایدار مساعد گردد و شیوه رهبری مدیران آنچنان باشد تا تغییراتی که بصورت جهشی هستند تقویت گردند. آنها مسلماً در برداشتها و ادراکات پرسنل نقش مهمی را می‌توانند بازی کنند. عواملی از قبیل برنامه‌ریزی استراتژیک، فرهنگ سازمانی و همچنین نقش مشاوره‌های مدیریت می‌تواند در شکل دهی این برداشتها موثر باشند ، مقاله حاص در خصوص خلاقیت از دیدگاه مدیریت اسلامی مباحثی را طرح نموده که امید است راهگشای پژوهشی عمیق‌تر گردد. یک مدیر مسلمان باید نظام اعتقادی خود را بکار گیرد، اگر نظام اعتقادی خود را در اختیار نگیرد، هر قدر هم که خلاقیت داشته باشد پشتوانه لازم برای اقدام به عمل در او وجود نخواهد داشت، اگر مهماتها گاندی با تمام رشته‌های وجود خود به قدرتی که در زمینه مقاومت بدون خشونت داشت معتقد نبود، به نظر شما تا چه اندازه احتمال موفقیت او می‌رفت؟‌ این اعتقادات قوی و متناسب او بود که موجب شد به منابع درونی خود دست پیدا کند و به جایی برسد که بر افکار کسانیکه به اندازه او معتقد نبودند مسلط شود. قدرت ایمان، یعنی همین احساس اطمینان، نیرویی است که در پشت هر موفقیت بزرگ تاریخی نهفته است. www.zibaweb.com

مبانی نظری مدیریت خلاق اسلامی:
مدیریت خلاق اسلامی جلوه صفات جمال و جلال خداست: در مدیریت خداوند صفاتی وجود دارد که حکایت از بدیع، خلاقیت، نوآوری، تغییر،پویایی، فطر و تنوع و ; به قرار ذیل می‌کند: 1- «بدیع السموات و الارض»- کل یوم هو فی شأن: «کلمه (بدیع) صفت مشبه از مصدر بداعت است و بداعت هر چیز، به معنای بی‌مانندی آنست، البته مانندی که ذهن بدان آشنا باشد» (علامه طباطبائی. ص 81، ج 2) قرآن در آیه 117 بقره می‌فرماید: «بدیع السموات و الارض و اذا قضی أمرا فانما یقول له کن فیکون (او کسی است که آسمان‌ها و زمین را بدون الگو آفرید و چون قضای امر براند تنها می‌گوید بباش و آن امر بدون درنگ هست می‌شود) و در آیه 101 سوره انعام می‌فرماید: «بدیع السموات و الارض أنی یکون له ولد ولم یکن له صاحبه و خلق کل شیء و هو بکل شیء علیم.» (او ایجاد کننده آسمانها و زمین است چگونه او را پسری هست با اینکه او را زنی نبوده و همه چیز را آفرید و همو به همه چیز دانا است). «در تفسیر عیاشی از سدیر روایت شده که گفت: در حضور حضرت اباجعفر (ع) بودم حمران از آن جناب از معنای «بدیع السموات و الارض» پرسید، حضرت در جوابش فرمود خداوند تمامی اشیاء را به علم خود ابتکار کرد، نه اینکه الگوی آنها را از موجوداتی مثل آنها برداشته باشد، آسمانها و زمینها آفرید در حالیکه قبلاً هیچ آسمانی و زمینی نبود» (طباطبائی (ره)، ص 158، ج14) و نیز در سوره الرحمن آیه‌29 می‌فرماید : «کل یوم فهو فی شان» (او همه روزه مشغول کاری نو است). «اگر کلمه شأن را در اینجا نکره یعنی بدون الف لام آورد برای این بود که تفرق و اختلاف را برساند در نتیجه معنای جمله چنین شود: خدایتعالی در هر روزی کاری دارد، غیر آن کاریکه در روز قبل داشت و غیر آنکاریکه روز بعدش دارد، پس هیچیک از کارهای او تکراری نیست و هیچ شأنی ازشئون او از هر جهت مانند شان دیگرش نیست هر چه می‌کند بدون الگو و قالب و نمونه می‌کند بلکه به ابداع و ایجاد می‌کند و بهمین جهت است که خود را بدیع نامیده فرموده (بدیع السموات و الارض)» (طباطبائی، ص 208، ج 307) از آنچه که گفته شد این گرایش خلاقیت و ابداع، در انسان هم وجود دارد که می‌خواهد چیزی را که نبوده است بیافریند و خلق کند. شهید مطهری در این باره می‌فرماید: «درست است که بشر برای رفع حوایج زندگی‌اش هم به کار صنعت و خلاقیت و ابداع پرداخته است ولی همانگونه که علم وسیله‌ای بوده است برای زندگی و هم به کار صنعت و خلاقیت و ابداع پرداخته است ولی همانگونه که علم هم وسیله‌ای بوده است برای زندگی و هم علم بوده است برای علم، ابداع و ابتکار نیز چنین است. شما اگر توجه کرده باشید می‌بینید اگر بچه‌ای یک چیزی را خلق بکند، ایجاد بکند. چگونه به او سرور و فرح دست می‌دهد و احساس شخصیت می‌کند، وقتی کار دستی به بچه‌ای می‌دهی و می‌گوئی این کار دستی را بسازد می‌خواهد یک چیز جدیدی بوجود آورده باشد، بطور کلی ابتکارها، اعم از طرحهای اجتماعی، مملکت داری، طرحهای شهرسازی، برنامه ریزیها، روش تدریس و معلمی، در کتابها (خیلی از کتابها صرفاً جنبه تقلیدی دارد مثل معروف که کتابهای چاپی را خطی می‌کنند باز خطی را چاپی) یک عده‌ای هستند که کتابهایشان ابتکار است، خلق است، آفرینندگی است واین تمایل در هر کسی است که می‌خواهد آفریننده باشد و از اینها بالاتر نظریه‌ها، یک کسی است که یک نظریه خلق می‌کند و بعد اثبات می‌کند و دیگران نظریه او را می‌پذیرند و از آن تبعیت می‌کنند، این خود یک خلق است مثلاً ملاصدرا که حرکت جوهری را به عنوان یک نظریه خلق کرد و بعد اثبات نمود.» (شهیدمطهری (ره) ص 55) 2- خلق- فطر (خالق، فاطر): «الله فاطر السموات و الارض» در زبان عربی کلمه فطره بر وزن فعله دلالت بر نوع می‌کند یعنی گونه مثلاً یک وقت می‌گوئیم جَلَسه یعنی نشستن، گاهی می‌گوئیم جِلسه یعنی نوع خاص و نوعی خاصی از نشستن، بنابراین لغت فطرت که در مورد انسان و رابطه‌اش با دین آمده است معنایش اینست: فطرت الله التی فطر الناس علیها یعنی آن گونه‌خاص از آفرینش که ما به انسان دادیم یعنی انسان به گونه‌ای خاص آفریده شده است; ابن اثیر در «النهایه» در توضیح حدیث: «کل مولود یولد علی الفطره» (یعنی هر مولودی متولد می‌شود بر فطرت اسلامی ولی پدران و مادران او یعنی عوامل خارجی او را منحرف و یهودی یا نصرانی یا مجوسی می‌کنند) در مورد فطرت توضیحاتی داده بدین صورت که الفطر، الابتداء و الاختراع و الفطرت منه گفته است فطر یعنی «ابتداء کردن» ابتدا و اختراع، خلقت ابتدائی که به آن «ابداع» نیز می‌گویند که در مقابل «نه تقلیدی» است. کار خدا «فطر» است اختراع است ولی کار بشر معمولاً تقلیدی است، حتی اختراع هم که می‌کند باز در اختراعش عناصر تقلیدی وجود دارد. بشر «طبیعت» را الگو قرار می‌دهد و بر اساس این طبیعت نقاشی می‌کند، صناعی می‌کند، مجسمه سازی می‌کند و احیاناً ابتکار و اختراعی هم که می‌کند مایه‌هایش از طبیعت است. یعنی از طبیعت الگو گرفته است اما خداوند طبیعت را بدون سابقه (فاطر) خلق کرده است، (شهید مطهری، ص 13-12 ، 1361) حدیث عجیبی است از ابن عباس که شهید مطهری نقل می‌کند ابن عباس پسر عموی پیامبر مردی است قریشی و دانشمند و عجمی نبوده که بگوئیم از لغات عربی ناآگاه بوده است می‌گوید من معنی کلمه فطرت را که در قرآن اولین بار آمده است آنوقت فهمیدم که با یک اعرابی بادیه نشین روبرو شدم و این کلمه را در موردی بکار برد و من معنی آنرا فهمیدم.
قاضی ابن عباس گفته است: «ما کنت ادری، فاطر السموات و الارض حتی التحکمه علیه اعرابیان». (لغت فاطر را که در قرآن آمده است نفهمیدم تا دو اعرابی با دیه نشین در مورد یک چاه با یکدیگر اختلاف داشتند یکی از آنها گفت انا فطرتها (مقصودش این بود که من «ابتدا» آنرا خلق کردم، من صاحب اولش هستم یعنی آن کسی که اول بار این چاه را حفر کرد و به آب رسانید من بودم (انا فطرتها) دیگری که احتمالاً بعداز چند سال آنرا لایروبی کرده بود گفت انا خلقتها یعنی (من آنرا خلق کردم) می‌گوید از اینجا فهمیدم که این لغت فطرت در قرآن چه معنی می‌دهد یعنی یک خلقت صد درصد ابتدایی و بدون سابقه. بنابراین معنی آیه 30 سوره روم که می‌فرماید: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله التی فطر الناس علیها (یعنی چهره خودت را بسوی دین حقیقت گرا بکن این فطرت الهی نوعی خاص از خلقت و آفرینش است (بی نظیر) که خداوند متعال همه انسانها را به آن سرشته است) . (مطهری ، صص 15-14 ، 1361) 3- حرکت، تغییر، شدن- صرورت : «والی الله المصیر» در تعالیم اسلامی «انسان» تنها یک «بودن» نیست بلکه «شدن» هم هست چنانکه در سوره فاطر آیه 18 آمده است: «و الی الله المصیر» یعنی «صیروت: شدن، دیگر شدن، و این یعنی بر خلاف نظر فیلسوفها و منطقی‌ها، انسان یک ذات ثابت نیست، تعریف منطقی او بی منطق است او یک «بودن» نیست یک «شدن» است یعنی حرکت و تغییر همیشگی، که همواره در «آفریده شدن» است و آفریننده خود اوست!» (شریعتی، ص 34، 1378) «جهان» نیز از نظر اسلام از سوی خدا خلق شده و بسوی او باز می‌گردد چنانکه شهید مطهری می‌فرماید: «چون ذات واجب الوجود یگانه است پس جهان از نظر مبدئیت، منشائیت و آفرینندگی و نیز از نظر مرجع و منتها یگانه است، جهان نه از اصلهای متعدد پدید آمده و نه به اصلهای متعدد باز می‌گردد. از یک اصل و حقیقت پدید آمده (قل الله خالق کل شیء[1]) و بهمان اصل و همان حقیقت باز می‌گردد:‌ (الا الی الله تصیر الامور)[2] (مطهری، ص 52، اذر 57) . و در بخشی دیگر در توصیف «توحید در عبادت» می‌فرماید: «اما توحید در عبادت توحید عملی و از نوع «بودن» و «شدن» است آن مراتب توحید نظری (ذاتی، صفاتی و افعالی)، تفکر و اندیشه راستین است و این مرحله از توحید «بودن» و «شدن» راستین. توحید نظری بینش کمال است و توحید عملی جنبش در جهت رسیدن به کمال. توحید نظری پی بردن به یگانگی خداست و توحید عملی «یگانه شدن» انسان است. توحید نظری «دیدن» است و توحید عملی «رفتن» (مطهری، ص58، آذر 57)‌ و در بخشی دیگر در توصیف «توحید در عبادت» می‌فرماید: «اما توحید در عبادت توحید عملی و از نوع «بودن» و «شدن» است آن مراتب توحید نظری (ذاتی، صفاتی و افعالی)، تفکر و اندیشه راستین است و این مرحله از توحید «بودن» و «شدن» راستین. توحید نظری بینش کمال است و توحید عملی جنبش در جهت رسیدن به کمال. توحید نظری پی بردن به یگانگی خداست و توحید عملی «یگانه شدن» انسان است. توحید نظری «دیدن» است و توحید عملی «رفتن» (مطهری، ص 58، آذر 57) بنابراین از آنچه که گفته شد انسان در این مکتب حرکتی بسوی خدا دارد و «بازگشت به «سوی او»‌ یعنی حرکت به سوی کمال مطلق، خیر مطلق ، زیبایی مطلق، قدرت، علم، ارزش و حقیقت مطلق، یعنی حرکت بسوی مطلق، حرکت بسوی کمال مطلق، یعنی حرکت ابدی. یعنی تو یک «شدن» ابدی یی، یک «حرکت لایتناهی» یی و خدا سر منزل تو نیست. «مقصد» توست، مقصدی که همواره مقصد می‌ماند، خدا، آخرین نقطه سیر سفر تو نیست. سفر تو، هجرت ابدی تو، به روی جاده‌ای است، صراطی است که نقطه آخرین ندارد، راهی است که هرگز ختم نمی‌شود، رفتن مطلق است، خدا در این حرکت، تو در هستی جهان و در هستی خویش، صیرورت و هجرت ابدی، نشاندهنده «جهت» است. نه «منزل» ; انا لله و انا الیه راجعون (بقره 156)، الا الی الله تصیر الامور، نه «فنا»، که: «حرکت» نه «فیه»، که: «الیه»! ; یعنی که سکون هرگز، آری مگر نه انسان نیز یک «بودن» نیست، یک «شدن» ‌است. شدنی رو به خدا و الی الله المصیر: همه چیز حرکت، کمال، مرگ و حیات، حیات و مرگ، تضاد، تغییر، جهت! کل شیء هالک الا وجهه همه چیز نابود شدنی است، جز آنچه رو به او دارد و خدا، وجود مطلق، کمال مطلق، خلود مطلق و ; مطلق مطلق. نیز! کل یوم هو فی شأن، هر روزی او دست اندر کار دیگری است.» (شریعتی، صص 41-35، 1378) بنابراین موجودات جهان همه متغیر و متحول و ناپایدارند، هیچ موجودی در جهان محسوس بیک حال باقی نمی‌ماند، یا در حال رشد و تکامل است و یا در حال فرسودگی و انحطاط. هر موجودی یا می‌گیرد و یا می‌دهد و یا هم می‌گیرد و هم می‌دهد، بهرحال ثابت و یکنواخت باقی نمی‌ماند تحول، مطلق دگرگوئی و تغییر است. تغییر تدریجی، تغییرات کمی و کیفی همه اینها تحول است. 4- تنوع استعداد ها در آیه‌ای از قرآن[3] (سوره زخرف آیه 32) خداوند فلسفه اجتماعی اسلام را در خصوص رابطه تکوینی انسانها در زندگی اجتماعی بیان می‌کند و می فرماید آیا آنها رحمت پروردگار نبوت را تقسیم می‌کنند؟ روزی مادی و معیشت را نیز، میانشان قسمت کرده‌ایم به این ترتیب که بعضی را بر بعضی از نظر استعدادها مزیت بخشیده ایم، تا بعضی بعضی دیگر را مسخر خویش قرار دهند. و رحمت پروردگارت (نبوت) از آنچه اینها گرد می‌آورند بهتر است.
شهید مطهری در تفسیر این ایه می‌نویسد: «یک نکته که از این آیه کریمه استنباط می شود اینست که اختلاف مزایا یک طرفه نیست، یعنی مردم دو گروه نیستند، گروه صاحب مزایای طبیعی و گروه بی مزیت از نظر طبیعی، اگر چنین بود، یک طبقه بطور مطلق «تسخیر کننده» و گروه دیگر «تسخیر شده» بودند اگر آنچنان می‌بود، باید چنین تعبیر شود: ( و رفعنا بعضم فوق بعض درجات لیتخذوهم سخریا) برخی را بر برخی مزیت بخشیدیم تا آنانکه مزیت دارند آنانرا که مزیت ندارند مسخر خویش قرار دهند، بلکه تعبیر اینست: (و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا) یعنی بعضی را بر بعضی مزیت بخشیدیم تا بعضی بعضی را مسخر خویش قرار دهند، یعنی همه از مزایایی بهره‌مندند و همه یکدیگر را مسخر خویش قرار می‌دهند به عبارت دیگر مزایا طرفینی است و تسخیر هم طرفینی است. نکته دوم به کلمه سخریا مربوط می شود این کلمه در اینجا به ضم سین است و به همین معنی است که گفته شد (به معنی مسخر) در دو آیه دیگر از قرآن این کلمه با کسرسین (سخریا) آمده (یکی در آیه 110 سوره مؤمنون و دیگر آیه 63 سوره مبارکه ص) به معنی مورد استهزاء و مسخره است. اکنون ببینیم کلمه «تسخیر» و «مسخر» چه معنی و مفهومی دارد، ایندو کلمه در قرآن کریم مکرر آمده است و مفهوم «رام کردن» و «رام شده» را دارد در قرآن از مسخر کردن ماه، خورشید، شب، روز ، دریا، شهرها و کوه‌ها (برای داود پیامبر) ، باد (برای سلیمان) هر چه در آسمان و هر چه در زمین است (برای انسان) یاد شده است. بدیهی است که در همه این موارد مقصود اینست که این امور طوری آفریده شده‌اند که رام انسان و مورد استفاده و بهره‌برداری انسان هستند. www.zibaweb.comدر این آیات همه سخن از رام بودن اشیاء برای انسان است نه از رام بودن انسان برای اشیاء . ولی در آیه مورد نظر، سخن از رام بودن و مسخر بودن انسان برای انسان به صورت طرفینی است. در مفهوم کلمه تسخیر، معنی اکراه و اجبار نیامده است، مثلاً عاشق مسخر معشوق، مرید مسخر مراد و متعلم مسخر معلم و مردم عادی غالباً مسخر قهرمانانند، ولی مجبور نیستند، لهذا حکماء اسلامی هوشمندانه اصطلاح فاعلیت با لتسخیر را از فاعلیت بالجبر تفکیک کرده‌اند. البته در هر اجباری، رام کردن هست ولی هر رام کردنی اجبار نیست. آیه مورد نظر رابطه تکوینی انسانها را در زندگی اجتماعی بیان می‌کند که «رابطه عموم برای عموم» است و می‌توان گفت از نظر بیان فلسفه اجتماعی اسلام مهمترین آیات است. بیضاوی در تفسیرمعروفش و به پیروی او علامه فیض در تفسیر صافی، چه خوب و عالی تفسیر کرده‌اند آیه را که می‌گویند: معنی جمله لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا اینست که یکدیگر را در نیازهای خود مورد استفاده قرار ‌دهند و به این وسیله میانشان الفت، به یکدیگر چسبیدن، پیدا شود و به این وسیله کار عالم انتظام یابد. در حدیث نیز آمده است که معنی آیه اینست که همه را نیازمند یکدیگر آفریده‌ایم. رابطه تسخیری، به این صورت است که در عین اینکه نیازهای طبیعی انسانها را به یکدیگر پیوند داده است جامعه از صورت میدان مسابقه آزاد خارج نمی شود، بر خلاف رابطه جبری، زندگی حیوانات اجتماعی بر اساس رابطه جبری است . لهذا اجتماعی بودن انسان با اجتماعی بودن زنبور عسل یا موریانه فرق دارد. بر زندگی آنها قوانین جبری حکمفرماست،زندگی آنها میدان مسابقه نیست، ‌امکان بالا رفتن و پائین رفتن وجود ندارد، انسان در همان حال که اجتماعی است از نوعی حریت و آزادی برخوردار است. اجتماع انسان میدان مسابقه‌ای است برای پیشروی و تکامل، قید و بندهایی که آزادی فردی را در مسیر تکامل محدود می‌کند مانع شکفتن استعدادهای انسانی است» (مطهری، صص 79-74 ، آذرماه 57) از آنچه که گفته شد نتیجه می شود که رابطه‌ انسانها رابطه «تسخیر متقابل» است. همه آزادانه و در حدود و امکانات و استعدادات خود می کوشند و همه مسخر و رام یکدیگرند، یعنی استخدام طرفینی حکمفرماست. بدیهی است به حکم اینکه تفاوت طبیعی و اختلاف طبیعی میان افراد حاکم حکمفرماست، آنکه نیرو و استعداد بیشتری دارد، بیشتر نیروها را بسوی خود جذب می‌کند، مثلاً فردی که استعداد علمی بیشتری دارد، جویندگان علم را بیشتر بسوی خود جذب می‌کند و بیشتر مسخر خود می‌سازد. و آنکه استعداد فنی بیشتری دارد، دیگران اجباراً در زیر دست او و در جهت فکر و ابتکار او حرکت می‌کنند و بیشتر مسخر و رام او می‌شوند (جامعه اسلامی جامعه طبیعی است، نه جامعه تبعیضی و نه جامعه تساوی منفی. تز اسلام «کار به قدر استعداد، و استحقاق به قدر کار» است). 5- تفکر، تحقیق، نظر، تعقل، اجتهاد : «قرآن که یک کتاب آسمانی است و به زبان وحی سخن می‌گوید، در عین حال که تقوای روح و پاکی باطن و خلوص فهم (یا ایها الذین امنوا ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا) [4] را شرط اساسی پذیرش حقیقت و قرار گرفتن در مسیر هدایت می‌داند، پیروان خویش را همه جا، به تحقیق و تفکر می‌خواند و نه تنها برای شناخت طبیعت و تاریخ و جامعه‌های بشری، بلکه در راه دست یافتن به حقایق ماوراء مادی و درک فلسفه زندگی و غایت خلقت و اسرار وجود و حتی معرفت خدا، نظر، جستجو، تفکر و تعقل در جزئیات ، پدیده‌های طبیعی، واقعیتهای عینی و محسوسات مادی را توصیه می‌کند.» (شریعتی، ص 7‌بی تا) «لکل امه اجل مسمی شاید به این معنی است که هر فرد و جامعه و هر مکتبی عمری دارد و هیچ پدیده‌ای جاوید و ابدی نیست اما در مسائلی شبیه به این تزی هست بنام انقلاب دائمی که نشان می‌دهد می‌توان جامعه‌ای را که جبراً به حالت تدافعی و سکون می‌افتد، بصورت مصنوعی وارادی رهبری کرد و در انقلاب دائمی قرارش داد، و بصورت انقلابهای پیاپی همواره تجدید حیاتش کرد و به این شکل است که می‌توان از سقوط منحنی تدافعی جامعه، جلوگیری کرد. بنظر من در اسلام، به عنوان ایدئولوژی، بزرگترین عاملی که نشان می‌دهد جامعه از نظر علمی می‌تواند همیشه به خودش حالت تهاجمی بدهد، مساله «اجتهاد» است، اجتهاد، از لحاظ ایدئولوژی،‌ «نوسازی فکری» می‌کند و یک انقلاب فکری است در طول زمان که هرگز توقف ندارد، و نمی‌دانم چرا امروز، اجتهاد، تنها در استنباط احکام فرعی محصور شده است ; بخصوص که مسائل فقهی مسائل تخصصی است و واجب کفائی و لازم نیست که همه بدنبالش بروند، اما مسائل اعتقادی، واجب عینی است و هر فردی باید عقاید خویش را شخصاً اجتهاد کند. بنابراین وقتی من خود به بررسی کردن و شناختن می‌پردازم، به تفکر و اندیشیدن موظفم و باید منطقی و عقلی بیندیشم و انتخاب کنم،‌ اساساً اجتهاد در مسائل به معنی تغییر در حقایق نیست، بلکه تغییر، در نوع تلقی عقاید این است یعنی هر روز بهتر فهمیدن و کاملتر برداشت کردن و هر روز بطنی تازه شکافتن و به عمقی تازه فرو رفتن، به این معنی اجتهاد یک انقلاب دائمی فکری در ایدئولوژی است (شریعتی، ص 24، بی تا) ویژگیهای مدیریت خلاق اسلامی با توجه به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی: الف) مدیریت خلاق و نوآور در آموزشگاه ب) مدیریت تغییر در آموزشگاه ج) مدیریت پویا در آموزشگاه د) مدیریت تفکر مداری در آموزشگاه هـ) مدیریت تنوع گرایی در آموزشگاه اکنون به توضیح هر یک از موارد فوق می‌پردازیم: الف) مدیریت خلاق و نوآور در آموزشگاه مدیر اسلامی و زمینه سازی (فضاسازی) برای پرورش خلاقیت: تصاویر آگاه و ناخودآگاه از آینده، نیروی محرکه مهمی در پی دستاوردهای آینده‌اند.
تصاویر مثبت از آینده نیروهای پر توان مغناطیسی هستند که ما را به تحرک وا داشته، بما انرژی لازم برای حرکت به پیش به سوی امکانات، راه ‌حلها، دستاوردهای خلاق و جدید می‌دهند، یی‌پاتورنس تفسیر جالبی از آینده ارائه داده، می‌گوید: «تصویر مناسب از آینده بسیار حائز اهمیت است اگر تصویر جامعه از آینده بیش از حد کوچک، کم مایه و احتمالاً نادرست باشد «نظام آموزشی» آن جامعه جوانانش را فریب داده و خیانت کرده است. تصاویر دانش‌ پژوهان از آینده، تعیین کننده آنست که انگیزش آنان در یادگیری چیست؟ و در پی چه دستاوردهایی خواهند رفت. این تصویر همچنین تعیین کننده توانایی آنان، برای زندگی، سازش و رشد کردن در یک جامعه پر از تحول است و در نتیجه به میزان وسیعی تعیین کننده تاریخ آینده است، هم او بعضی از تکنیکهای گرم شدن ذهن را برای زمینه سازی خلاقیت بشرح ذیل نقل می‌نماید: 1- فعالیت هایی مشتمل بر مقابله با ابهامات و پیچیدگی‌ها 2- سوالاتی که انتظار و امید را ارتقاء می‌بخشند 3- فعالیت‌هایی که در انسان، از مساله‌ای که باید حل شود، از یک نیاز آینده و یا از یک مشکلی که باید با آن روبرو شود، آگاهی ایجاد می‌کند. 4- ارتقاء توجه بیک مساله یا نیاز آینده 5- برانگیختن کنجکاوی و علاقه به دانستن (جمالی، صص 48-47) پس می‌توان نتیجه گرفت که تصاویر آگاه و ناخودآگاه ارائه تصویر درست از آینده و مسائل آن، وجود انگیزه‌ها و تکنیکهایی که به گرم شدن و آمادگی ذهن می‌انجامد می‌تواند زمینه‌هایی مناسب و موثر جهت ایجاد خلاقیت باشد.محیط مناسب برای پرورش و ظهور خلاقیت برای افراد مختلف، متفاوت است آنچه که برای یک فرد «محیط پرورش دهنده» محسوب می‌شود ممکن است برای دیگری فرو نشاننده خلاقیت و نوآوری باشد. بعضی از افراد در فضای آرامتر خلاق تر هستند و بعضی دیگر در محیط‌هایی نوآورتر هستند که تحریک ذهنی مداوم دریافت کنند، اما آنچه که شما می‌توانند به عنوان یک مدیر یا مسئول هماهنگی فعالیت دیگران را در جهت نیل به هدف یا هدفهای معین انجام دهید آنست که نوعی محیط یا اصطلاحاً «جزیره امن روانی» و آنچنان فضای روانی برای آنان فراهم آورید که هریک از آنان بتواند با «احساس امنیت کامل» انچه را که در زمینه خاصی فکر می‌کند، بیان دارد و از بابت بیان نظریات و افکاری که به ذهنش رسیده است، ترسی نداشته باشد و بداند که به خاطر آن مورد تمسخر دیگران قرار

نمی‌گیرد یا بدتر از آن مجازات نخواهد شد. (ساعتچی، ص 127) می‌توان موهبت خلاقیت را با بلا استفاده گذاردن، پژمرده نمود و یا مبادرت به فعالیتهایی که بیشترین امکان را برای پرورش قدرت تصور خلاق به وجود آورد و خاصه با تمرین دادن مداوم آنرا توسعه داد تمرین هم برای پرورش مغز و هم برای پرورش جسم لازم است والت دیسنی توصیه می‌کند که به دستگاه تصور خلاق خود، به عنوان عضلات مغزی بنگریم، عضلات بدن هر چه بیشتر کار کنند به جای آنکه تحلیل رود بیشتر پرورش می‌یابد. درست مثل عضلات جسمی، هوش و ذکاوت بدون تمرین فرسوده می‌گردد. بعضی از روشهای پرورش خلاقیت بشرح زیر است: 1- تجربه اندوزی برای ایده جویی سوخت می‌سازد. 2- بازی‌های فکری، حل معما و جدول 3- سرگرمی ها و هنرهای زیبا 4- خلاقیت با مطالعه پیشرفت می‌کند 5- نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاق 6- تمرین در حل خلاق مسائل (آسبورن، ص 38)

 

ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه
مبانی مدیریت خلاق اسلامی

مقدمه:
«پدیده‌ خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه‌های انسانی در آحاد نوع بشر یافت می‌شود و این انگیزشها و شرایط محیطی و فردی و آموزشی است که عامل خلاقیت را آشکار می‌کند خلاقیت به عنوان یک حالت روانی و ذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور می‌کند و از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسان در سازمانها انجام می‌شود عامل ایجاد و پرورش خلاقیت در محدوده علم و هنر مدیریت قرار می‌گیرد و مدیران می‌توانند ظهور خلاقیت را در سازمانها با ایجاد زمینه‌های

مناسب تسریع و یا با ایجاد فضای نامناسب آنرا عقیم کنند.» (الوانی، ص 14) جالب اینجاست که در تعقیب خاستگاه خلاقیتها در علوم و دانشهای مختلف بیک طبقه بندی نسبتاً مشابهی می‌رسیم که هر طبقه دارای ریشه و فلسفه مشترکی می‌باشند مثلاً در فیزیک دو جبهه روبروی هم صف بندی کردند مثل تئوری نسبیت در مقابل تئوری مکانیک کوانتوم که اولی بر علیت و دومی بر احتمال تکیه دارد، این نوع صف بندی در مدیریت بصورت عقلائیون و خود یابان ظاهر شده و در حکمت و عرفان و معرفت شناسی این تقسیم بندی بصورت عقل و شهود و یا مشاع و اشراق دیده می‌شود، از آنجائیکه پدیده خلاقیت جزو عملکرد نیمکره سمت راست مغز می‌باشد لذا در تعقیب خاستگاه خلاقیت در دانشهای فوق با مشاهده تقسیم بندی‌های انجام شده راه هموارتر و در شناخت ظهور و رشد این پدیده اعجاز انگیز انسانی موفق‌تر خواهیم بود.»‌ (آقایی فیشانی، ص 15)

مدیران در مرحله نخست بایستی عواملی از قبیل آرامش، رضایت و استقلال را در کار برای افراد فراهم آورده تا زمینه برای تحرک و تغییر پایدار مساعد گردد و شیوه رهبری مدیران آنچنان باشد تا تغییراتی که بصورت جهشی هستند تقویت گردند. آنها مسلماً در برداشتها و ادراکات پرسنل نقش مهمی را می‌توانند بازی کنند. عواملی از قبیل برنامه‌ریزی استراتژیک، فرهنگ سازمانی و همچنین نقش مشاوره‌های مدیریت می‌تواند در شکل دهی این برداشتها موثر باشند ، مقاله حاص در خصوص خلاقیت از دیدگاه مدیریت اسلامی مباحثی را طرح نموده که امید است راهگشای پژوهشی عمیق‌تر گردد. یک مدیر

 

مسلمان باید نظام اعتقادی خود را بکار گیرد، اگر نظام اعتقادی خود را در اختیار نگیرد، هر قدر هم که خلاقیت داشته باشد پشتوانه لازم برای اقدام به عمل در او وجود نخواهد داشت، اگر مهماتها گاندی با تمام رشته‌های وجود خود به قدرتی که در زمینه مقاومت بدون خشونت داشت معتقد نبود، به نظر شما تا چه اندازه احتمال موفقیت او می‌رفت؟‌ این اعتقادات قوی و متناسب او بود که موجب شد به منابع درونی خود دست پیدا کند و به جایی برسد که بر افکار کسانیکه به اندازه او معتقد نبودند مسلط شود. قدرت ایمان، یعنی همین احساس اطمینان، نیرویی است که در پشت هر موفقیت بزرگ تاریخی نهفته است. www.zibaweb.com

مبانی نظری مدیریت خلاق اسلامی:
مدیریت خلاق اسلامی جلوه صفات جمال و جلال خداست: در مدیریت خداوند صفاتی وجود دارد که حکایت از بدیع، خلاقیت، نوآوری، تغییر،پویایی، فطر و تنوع و ; به قرار ذیل می‌کند: 1- «بدیع السموات و الارض»- کل یوم هو فی شأن: «کلمه (بدیع) صفت مشبه از مصدر بداعت است و بداعت هر چیز، به معنای بی‌مانندی آنست، البته مانندی که ذهن بدان آشنا باشد» (علامه طباطبائی. ص 81، ج 2) قرآن در آیه 117 بقره می‌فرماید: «بدیع السموات و الارض و اذا قضی أمرا فانما یقول له کن فیکون (او کسی است که آسمان‌ها و زمین را بدون الگو آفرید و چون قضای امر براند تنها می‌گوید بباش و آن امر بدون درنگ

 

هست می‌شود) و در آیه 101 سوره انعام می‌فرماید: «بدیع السموات و الارض أنی یکون له ولد ولم یکن له صاحبه و خلق کل شیء و هو بکل شیء علیم.» (او ایجاد کننده آسمانها و زمین است چگونه او را پسری هست با اینکه او را زنی نبوده و همه چیز را آفرید و همو به همه چیز دانا است). «در تفسیر عیاشی از سدیر روایت شده که گفت: در حضور حضرت اباجعفر (ع) بودم حمران از آن جناب از معنای «بدیع السموات و الارض» پرسید، حضرت در جوابش فرمود خداوند تمامی اشیاء را به علم خود ابتکار کرد، نه اینکه الگوی آنها را از موجوداتی مثل آنها برداشته باشد، آسمانها و زمینها آفرید در حالیکه قبلاً هیچ آسمانی و زمینی نبود» (طباطبائی (ره)، ص 158، ج14) و نیز در سوره الرحمن آیه‌29 می‌فرماید : «کل یوم فهو فی شان» (او همه روزه مشغول کاری نو است). «اگر کلمه شأن را در اینجا نکره یعنی بدون الف لام آورد برای این بود که تفرق و اختلاف را برساند در نتیجه معنای جمله چنین شود: خدایتعالی در هر روزی کاری دارد، غیر آن کاریکه در روز قبل داشت و غیر آنکاریکه

 

روز بعدش دارد، پس هیچیک از کارهای او تکراری نیست و هیچ شأنی ازشئون او از هر جهت مانند شان دیگرش نیست هر چه می‌کند بدون الگو و قالب و نمونه می‌کند بلکه به ابداع و ایجاد می‌کند و بهمین جهت است که خود را بدیع نامیده فرموده (بدیع السموات و الارض)» (طباطبائی، ص 208، ج 307) از آنچه که گفته شد این گرایش خلاقیت و ابداع، در انسان هم وجود دارد که می‌خواهد چیزی را که نبوده است بیافریند و خلق کند. شهید مطهری در این باره می‌فرماید: «درست است که بشر برای رفع حوایج زندگی‌اش هم به کار صنعت و خلاقیت و ابداع پرداخته است ولی همانگونه که علم وسیله‌ای بوده است برای زندگی و هم به کار صنعت و خلاقیت و ابداع پرداخته است ولی همانگونه که علم هم وسیله‌ای بوده است برای زندگی

 

و هم علم بوده است برای علم، ابداع و ابتکار نیز چنین است. شما اگر توجه کرده باشید می‌بینید اگر بچه‌ای یک چیزی را خلق بکند، ایجاد بکند. چگونه به او سرور و فرح دست می‌دهد و احساس شخصیت می‌کند، وقتی کار دستی به بچه‌ای می‌دهی و می‌گوئی این کار دستی را بسازد می‌خواهد یک چیز جدیدی بوجود آورده باشد، بطور کلی ابتکارها، اعم از طرحهای اجتماعی، مملکت داری، طرحهای شهرسازی، برنامه ریزیها، روش تدریس و معلمی، در کتابها (خیلی از کتابها صرفاً جنبه تقلیدی دارد مثل معروف که کتابهای چاپی را خطی می‌کنند باز خطی را چاپی) یک عده‌ای هستند که کتابهایشان ابتکار است، خلق است، آفرینندگی است واین تمایل در هر کسی است که می‌خواهد آفریننده باشد و از اینها بالاتر

 

نظریه‌ها، یک کسی است که یک نظریه خلق می‌کند و بعد اثبات می‌کند و دیگران نظریه او را می‌پذیرند و از آن تبعیت می‌کنند، این خود یک خلق است مثلاً ملاصدرا که حرکت جوهری را به عنوان یک نظریه خلق کرد و بعد اثبات نمود.» (شهیدمطهری (ره) ص 55) 2- خلق- فطر (خالق، فاطر): «الله فاطر السموات و الارض» در زبان عربی کلمه فطره بر وزن فعله دلالت بر نوع می‌کند یعنی گونه مثلاً یک وقت می‌گوئیم جَلَسه یعنی نشستن، گاهی می‌گوئیم جِلسه یعنی نوع خاص و نوعی خاصی از نشستن، بنابراین لغت فطرت که در مورد انسان و رابطه‌اش با دین آمده است معنایش اینست: فطرت الله التی فطر الناس علیها یعنی آن گونه‌خاص از آفرینش که ما به انسان دادیم یعنی انسان به گونه‌ای خاص آفریده شده است;

 

ابن اثیر در «النهایه» در توضیح حدیث: «کل مولود یولد علی الفطره» (یعنی هر مولودی متولد می‌شود بر فطرت اسلامی ولی پدران و مادران او یعنی عوامل خارجی او را منحرف و یهودی یا نصرانی یا مجوسی می‌کنند) در مورد فطرت توضیحاتی داده بدین صورت که الفطر، الابتداء و الاختراع و الفطرت منه گفته است فطر یعنی «ابتداء کردن» ابتدا و اختراع، خلقت ابتدائی که به آن «ابداع» نیز می‌گویند که در مقابل «نه تقلیدی» است. کار خدا «فطر» است اختراع است ولی کار بشر معمولاً تقلیدی است، حتی اختراع هم که می‌کند باز در اختراعش عناصر تقلیدی وجود دارد. بشر «طبیعت» را الگو قرار

 

می‌دهد و بر اساس این طبیعت نقاشی می‌کند، صناعی می‌کند، مجسمه سازی می‌کند و احیاناً ابتکار و اختراعی هم که می‌کند مایه‌هایش از طبیعت است. یعنی از طبیعت الگو گرفته است اما خداوند طبیعت را بدون سابقه (فاطر) خلق کرده است، (شهید مطهری، ص 13-12 ، 1361) حدیث عجیبی است از ابن عباس که شهید مطهری نقل می‌کند ابن عباس پسر عموی پیامبر مردی است قریشی و دانشمند و عجمی نبوده که بگوئیم از لغات عربی ناآگاه بوده است می‌گوید من معنی کلمه فطرت را که در قرآن اولین بار آمده است آنوقت فهمیدم که با یک اعرابی بادیه نشین روبرو شدم و این کلمه را در موردی بکار برد و من معنی آنرا فهمیدم.

 

قاضی ابن عباس گفته است: «ما کنت ادری، فاطر السموات و الارض حتی التحکمه علیه اعرابیان». (لغت فاطر را که در قرآن آمده است نفهمیدم تا دو اعرابی با دیه نشین در مورد یک چاه با یکدیگر اختلاف داشتند یکی از آنها گفت انا فطرتها (مقصودش این بود که من «ابتدا» آنرا خلق کردم، من صاحب اولش هستم یعنی آن کسی که اول بار این چاه را حفر کرد و به آب رسانید من بودم (انا فطرتها) دیگری که احتمالاً بعداز چند سال آنرا لایروبی کرده بود گفت انا خلقتها یعنی (من آنرا خلق کردم) می‌گوید از اینجا فهمیدم که این لغت فطرت در قرآن چه معنی می‌دهد یعنی یک خلقت صد درصد ابتدایی و بدون

 

سابقه. بنابراین معنی آیه 30 سوره روم که می‌فرماید: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله التی فطر الناس علیها (یعنی چهره خودت را بسوی دین حقیقت گرا بکن این فطرت الهی نوعی خاص از خلقت و آفرینش است (بی نظیر) که خداوند متعال همه انسانها را به آن سرشته است) . (مطهری ، صص 15-14 ، 1361) 3- حرکت، تغییر، شدن- صرورت : «والی الله المصیر» در تعالیم اسلامی «انسان» تنها یک «بودن» نیست بلکه «شدن» هم هست چنانکه در سوره فاطر آیه 18 آمده است: «و الی الله المصیر» یعنی «صیروت: شدن، دیگر شدن، و این یعنی بر خلاف نظر فیلسوفها و منطقی‌ها، انسان یک ذات ثابت نیست، تعریف منطقی او بی منطق است او یک «بودن» نیست یک «شدن» است یعنی حرکت و تغییر همیشگی، که

 

همواره در «آفریده شدن» است و آفریننده خود اوست!» (شریعتی، ص 34، 1378) «جهان» نیز از نظر اسلام از سوی خدا خلق شده و بسوی او باز می‌گردد چنانکه شهید مطهری می‌فرماید: «چون ذات واجب الوجود یگانه است پس جهان از نظر مبدئیت، منشائیت و آفرینندگی و نیز از نظر مرجع و منتها یگانه است، جهان نه از اصلهای متعدد پدید آمده و نه به اصلهای متعدد باز می‌گردد. از یک اصل و حقیقت پدید آمده (قل الله خالق کل شیء[1]) و بهمان اصل و همان حقیقت باز می‌گردد:‌ (الا الی الله تصیر الامور)[2] (مطهری، ص 52، اذر 57) . و در بخشی دیگر در توصیف «توحید در عبادت» می‌فرماید: «اما توحید در عبادت توحید عملی و از نوع «بودن» و «شدن» است آن مراتب توحید نظری (ذاتی، صفاتی و افعالی)، تفکر و اندیشه راستین است و این مرحله از توحید «بودن» و «شدن» راستین. توحید نظری بینش کمال است و توحید عملی جنبش در جهت رسیدن به کمال. توحید نظری پی بردن به یگانگی خداست و توحید عملی «یگانه شدن» انسان است.

 

توحید نظری «دیدن» است و توحید عملی «رفتن» (مطهری، ص58، آذر 57)‌ و در بخشی دیگر در توصیف «توحید در عبادت» می‌فرماید: «اما توحید در عبادت توحید عملی و از نوع «بودن» و «شدن» است آن مراتب توحید نظری (ذاتی، صفاتی و افعالی)، تفکر و اندیشه راستین است و این مرحله از توحید «بودن» و «شدن» راستین. توحید نظری بینش کمال است و توحید عملی جنبش در جهت رسیدن به کمال. توحید نظری پی بردن به یگانگی خداست و توحید عملی «یگانه شدن» انسان است. توحید نظری «دیدن» است و توحید عملی «رفتن» (مطهری، ص 58، آذر 57) بنابراین از آنچه که گفته شد انسان در این مکتب حرکتی بسوی خدا دارد و «بازگشت به «سوی او»‌ یعنی حرکت به سوی کمال مطلق، خیر مطلق ،

 

زیبایی مطلق، قدرت، علم، ارزش و حقیقت مطلق، یعنی حرکت بسوی مطلق، حرکت بسوی کمال مطلق، یعنی حرکت ابدی. یعنی تو یک «شدن» ابدی یی، یک «حرکت لایتناهی» یی و خدا سر منزل تو نیست. «مقصد» توست، مقصدی که همواره مقصد می‌ماند، خدا، آخرین نقطه سیر سفر تو نیست. سفر تو، هجرت ابدی تو، به روی جاده‌ای است، صراطی است که نقطه آخرین ندارد، راهی است که هرگز ختم نمی‌شود، رفتن مطلق است، خدا در این حرکت، تو در هستی جهان و در هستی خویش، صیرورت و هجرت ابدی، نشاندهنده «جهت» است. نه «منزل» ; انا لله و انا الیه راجعون (بقره 156)، الا الی الله تصیر الامور، نه «فنا»، که: «حرکت» نه «فیه»، که: «الیه»! ; یعنی که سکون هرگز، آری مگر نه انسان نیز یک «بودن»

نیست، یک «شدن» ‌است. شدنی رو به خدا و الی الله المصیر: همه چیز حرکت، کمال، مرگ و حیات، حیات و مرگ، تضاد، تغییر، جهت! کل شیء هالک الا وجهه همه چیز نابود شدنی است، جز آنچه رو به او دارد و خدا، وجود مطلق، کمال مطلق، خلود مطلق و ; مطلق مطلق. نیز! کل یوم هو فی شأن، هر روزی او دست اندر کار دیگری است.» (شریعتی، صص 41-35، 1378) بنابراین موجودات جهان همه متغیر و متحول و ناپایدارند، هیچ موجودی در جهان محسوس بیک حال باقی نمی‌ماند، یا در حال رشد و تکامل است و یا در حال فرسودگی و انحطاط. هر موجودی یا می‌گیرد و یا می‌دهد و یا هم می‌گیرد و هم

 

می‌دهد، بهرحال ثابت و یکنواخت باقی نمی‌ماند تحول، مطلق دگرگوئی و تغییر است. تغییر تدریجی، تغییرات کمی و کیفی همه اینها تحول است. 4- تنوع استعداد ها در آیه‌ای از قرآن[3] (سوره زخرف آیه 32) خداوند فلسفه اجتماعی اسلام را در خصوص رابطه تکوینی انسانها در زندگی اجتماعی بیان می‌کند و می فرماید آیا آنها رحمت پروردگار نبوت را تقسیم می‌کنند؟ روزی مادی و معیشت را نیز، میانشان قسمت کرده‌ایم به این ترتیب که بعضی را بر بعضی از نظر استعدادها مزیت بخشیده ایم، تا بعضی بعضی دیگر را مسخر خویش قرار دهند. و رحمت پروردگارت (نبوت) از آنچه اینها گرد می‌آورند بهتر است.

 

شهید مطهری در تفسیر این ایه می‌نویسد: «یک نکته که از این آیه کریمه استنباط می شود اینست که اختلاف مزایا یک طرفه نیست، یعنی مردم دو گروه نیستند، گروه صاحب مزایای طبیعی و گروه بی مزیت از نظر طبیعی، اگر چنین بود، یک طبقه بطور مطلق «تسخیر کننده» و گروه دیگر «تسخیر شده» بودند اگر آنچنان می‌بود، باید چنین تعبیر شود: ( و رفعنا بعضم فوق بعض درجات لیتخذوهم سخریا) برخی را بر برخی مزیت بخشیدیم تا آنانکه مزیت دارند آنانرا که مزیت ندارند مسخر خویش قرار

دهند، بلکه تعبیر اینست: (و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا) یعنی بعضی را بر بعضی مزیت بخشیدیم تا بعضی بعضی را مسخر خویش قرار دهند، یعنی همه از مزایایی بهره‌مندند و همه یکدیگر را مسخر خویش قرار می‌دهند به عبارت دیگر مزایا طرفینی است و تسخیر هم طرفینی است. نکته دوم به کلمه سخریا مربوط می شود این کلمه در اینجا به ضم سین است و به همین معنی است که گفته شد (به معنی مسخر) در دو آیه دیگر از قرآن این کلمه با کسرسین (سخریا) آمده (یکی در آیه 110 سوره مؤمنون و دیگر آیه 63 سوره مبارکه ص) به معنی مورد استهزاء و مسخره

است. اکنون ببینیم کلمه «تسخیر» و «مسخر» چه معنی و مفهومی دارد، ایندو کلمه در قرآن کریم مکرر آمده است و مفهوم «رام کردن» و «رام شده» را دارد در قرآن از مسخر کردن ماه، خورشید، شب، روز ، دریا، شهرها و کوه‌ها (برای داود پیامبر) ، باد (برای سلیمان) هر چه در آسمان و هر چه در زمین است (برای انسان) یاد شده است. بدیهی است که در همه این موارد مقصود اینست که این امور طوری آفریده شده‌اند که رام انسان و مورد استفاده و بهره‌برداری انسان هستند. www.zibaweb.comدر این آیات همه سخن از رام بودن اشیاء برای انسان است نه از رام بودن انسان برای اشیاء . ولی در آیه مورد نظر، سخن از رام بودن و مسخر بودن انسان برای انسان به صورت طرفینی است. در مفهوم کلمه تسخیر، معنی اکراه و اجبار نیامده است، مثلاً عاشق مسخر معشوق، مرید مسخر مراد و متعلم مسخر معلم و مردم عادی غالباً مسخر قهرمانانند، ولی مجبور نیستند، لهذا حکماء اسلامی هوشمندانه اصطلاح فاعلیت با لتسخیر را از فاعلیت بالجبر تفکیک کرده‌اند. البته در هر اجباری، رام کردن هست ولی هر رام کردنی اجبار نیست. آیه مورد نظر رابطه تکوینی انسانها را در زندگی اجتماعی بیان می‌کند که «رابطه عموم برای عموم» است و می‌توان گفت از نظر بیان فلسفه اجتماعی اسلام مهمترین آیات است. بیضاوی در تفسیرمعروفش و به پیروی او علامه فیض در تفسیر صافی، چه خوب و عالی تفسیر کرده‌اند آیه را که می‌گویند: معنی جمله لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا اینست که یکدیگر را در نیازهای خود مورد استفاده قرار ‌دهند و به

 

این وسیله میانشان الفت، به یکدیگر چسبیدن، پیدا شود و به این وسیله کار عالم انتظام یابد. در حدیث نیز آمده است که معنی آیه اینست که همه را نیازمند یکدیگر آفریده‌ایم. رابطه تسخیری، به این صورت است که در عین اینکه نیازهای طبیعی انسانها را به یکدیگر پیوند داده است جامعه از صورت میدان مسابقه آزاد خارج نمی شود، بر خلاف رابطه جبری، زندگی حیوانات اجتماعی بر اساس رابطه جبری است . لهذا اجتماعی بودن انسان با اجتماعی بودن زنبور عسل یا موریانه فرق

 

دارد. بر زندگی آنها قوانین جبری حکمفرماست،زندگی آنها میدان مسابقه نیست، ‌امکان بالا رفتن و پائین رفتن وجود ندارد، انسان در همان حال که اجتماعی است از نوعی حریت و آزادی برخوردار است. اجتماع انسان میدان مسابقه‌ای است برای پیشروی و تکامل، قید و بندهایی که آزادی فردی را در مسیر تکامل محدود می‌کند مانع شکفتن استعدادهای انسانی است» (مطهری، صص 79-74 ، آذرماه 57) از آنچه که گفته شد نتیجه می شود که رابطه‌ انسانها رابطه «تسخیر متقابل» است. همه آزادانه و در حدود و امکانات و استعدادات خود می کوشند و همه مسخر و رام یکدیگرند، یعنی استخدام طرفینی

 

حکمفرماست. بدیهی است به حکم اینکه تفاوت طبیعی و اختلاف طبیعی میان افراد حاکم حکمفرماست، آنکه نیرو و استعداد بیشتری دارد، بیشتر نیروها را بسوی خود جذب می‌کند، مثلاً فردی که استعداد علمی بیشتری دارد، جویندگان علم را بیشتر بسوی خود جذب می‌کند و بیشتر مسخر خود می‌سازد. و آنکه استعداد فنی بیشتری دارد، دیگران اجباراً در زیر دست او و در جهت فکر و ابتکار او حرکت می‌کنند و بیشتر مسخر و رام او می‌شوند (جامعه اسلامی جامعه طبیعی است، نه جامعه تبعیضی و نه جامعه تساوی منفی. تز اسلام «کار به قدر استعداد، و استحقاق به قدر کار» است). 5- تفکر، تحقیق، نظر، تعقل، اجتهاد : «قرآن که یک کتاب آسمانی است و به زبان وحی سخن می‌گوید، در عین حال که تقوای روح و

 

پاکی باطن و خلوص فهم (یا ایها الذین امنوا ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا) [4] را شرط اساسی پذیرش حقیقت و قرار گرفتن در مسیر هدایت می‌داند، پیروان خویش را همه جا، به تحقیق و تفکر می‌خواند و نه تنها برای شناخت طبیعت و تاریخ و جامعه‌های بشری، بلکه در راه دست یافتن به حقایق ماوراء مادی و درک فلسفه زندگی و غایت خلقت و اسرار وجود و حتی معرفت خدا، نظر، جستجو، تفکر و تعقل در جزئیات ، پدیده‌های طبیعی، واقعیتهای عینی و محسوسات مادی را توصیه می‌کند.» (شریعتی، ص 7‌بی تا) «لکل امه اجل مسمی شاید به این معنی است که هر فرد و جامعه و هر مکتبی عمری دارد و هیچ پدیده‌ای جاوید و ابدی نیست اما در مسائلی شبیه به این تزی هست بنام انقلاب دائمی که نشان می‌دهد

 

می‌توان جامعه‌ای را که جبراً به حالت تدافعی و سکون می‌افتد، بصورت مصنوعی وارادی رهبری کرد و در انقلاب دائمی قرارش داد، و بصورت انقلابهای پیاپی همواره تجدید حیاتش کرد و به این شکل است که می‌توان از سقوط منحنی تدافعی جامعه، جلوگیری کرد. بنظر من در اسلام، به عنوان ایدئولوژی، بزرگترین عاملی که نشان می‌دهد جامعه از نظر علمی می‌تواند همیشه به خودش حالت تهاجمی بدهد، مساله «اجتهاد» است، اجتهاد، از لحاظ ایدئولوژی،‌ «نوسازی فکری» می‌کند و یک انقلاب فکری است در طول زمان که هرگز توقف ندارد، و نمی‌دانم چرا امروز، اجتهاد، تنها در استنباط احکام

 

فرعی محصور شده است ; بخصوص که مسائل فقهی مسائل تخصصی است و واجب کفائی و لازم نیست که همه بدنبالش بروند، اما مسائل اعتقادی، واجب عینی است و هر فردی باید عقاید خویش را شخصاً اجتهاد کند. بنابراین وقتی من خود به بررسی کردن و شناختن می‌پردازم، به تفکر و اندیشیدن موظفم و باید منطقی و عقلی بیندیشم و انتخاب کنم،‌ اساساً اجتهاد در مسائل به معنی تغییر در حقایق نیست، بلکه تغییر، در نوع تلقی عقاید این است یعنی هر روز بهتر فهمیدن و کاملتر برداشت کردن و هر روز بطنی تازه شکافتن و به عمقی تازه فرو رفتن، به این معنی اجتهاد یک انقلاب دائمی فکری در ایدئولوژی است (شریعتی، ص 24، بی تا) ویژگیهای مدیریت خلاق اسلامی با توجه به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی: الف) مدیریت خلاق و نوآور در آموزشگاه ب) مدیریت تغییر در آموزشگاه ج) مدیریت پویا در آموزشگاه د) مدیریت تفکر مداری در آموزشگاه هـ) مدیریت تنوع گرایی در آموزشگاه اکنون به توضیح هر یک از موارد فوق می‌پردازیم: الف) مدیریت خلاق و نوآور در آموزشگاه مدیر اسلامی و زمینه سازی (فضاسازی) برای پرورش خلاقیت: تصاویر آگاه و ناخودآگاه از آینده، نیروی محرکه مهمی در پی دستاوردهای آینده‌اند.

تصاویر مثبت از آینده نیروهای پر توان مغناطیسی هستند که ما را به تحرک وا داشته، بما انرژی لازم برای حرکت به پیش به سوی امکانات، راه ‌حلها، دستاوردهای خلاق و جدید می‌دهند، یی‌پاتورنس تفسیر جالبی از آینده ارائه داده، می‌گوید: «تصویر مناسب از آینده بسیار حائز اهمیت است اگر تصویر جامعه از آینده بیش از حد کوچک، کم مایه و احتمالاً نادرست باشد «نظام آموزشی» آن جامعه جوانانش را فریب داده و خیانت کرده است. تصاویر دانش‌ پژوهان از آینده، تعیین کننده

آنست که انگیزش آنان در یادگیری چیست؟ و در پی چه دستاوردهایی خواهند رفت. این تصویر همچنین تعیین کننده توانایی آنان، برای زندگی، سازش و رشد کردن در یک جامعه پر از تحول است و در نتیجه به میزان وسیعی تعیین کننده تاریخ آینده است، هم او بعضی از تکنیکهای گرم شدن ذهن را برای زمینه سازی خلاقیت بشرح ذیل نقل می‌نماید: 1- فعالیت هایی مشتمل بر مقابله با ابهامات و پیچیدگی‌ها 2- سوالاتی که انتظار و امید را ارتقاء می‌بخشند 3- فعالیت‌هایی که در انسان، از مساله‌ای که باید حل شود، از یک نیاز آینده و یا از یک مشکلی که باید با آن روبرو شود، آگاهی ایجاد می‌کند. 4- ارتقاء توجه

 

بیک مساله یا نیاز آینده 5- برانگیختن کنجکاوی و علاقه به دانستن (جمالی، صص 48-47) پس می‌توان نتیجه گرفت که تصاویر آگاه و ناخودآگاه ارائه تصویر درست از آینده و مسائل آن، وجود انگیزه‌ها و تکنیکهایی که به گرم شدن و آمادگی ذهن می‌انجامد می‌تواند زمینه‌هایی مناسب و موثر جهت ایجاد خلاقیت باشد.محیط مناسب برای پرورش و ظهور خلاقیت برای افراد مختلف، متفاوت است آنچه که برای یک فرد «محیط پرورش دهنده» محسوب می‌شود ممکن است برای دیگری فرو نشاننده خلاقیت و نوآوری باشد. بعضی از افراد در فضای آرامتر خلاق تر هستند و بعضی دیگر در محیط‌هایی نوآورتر هستند که تحریک ذهنی مداوم دریافت کنند، اما آنچه که شما می‌توانند به عنوان یک مدیر یا مسئول هماهنگی فعالیت دیگران را در

 

جهت نیل به هدف یا هدفهای معین انجام دهید آنست که نوعی محیط یا اصطلاحاً «جزیره امن روانی» و آنچنان فضای روانی برای آنان فراهم آورید که هریک از آنان بتواند با «احساس امنیت کامل» انچه را که در زمینه خاصی فکر می‌کند، بیان دارد و از بابت بیان نظریات و افکاری که به ذهنش رسیده است، ترسی نداشته باشد و بداند که به خاطر آن مورد تمسخر دیگران قرار نمی‌گیرد یا بدتر از آن مجازات نخواهد شد. (ساعتچی، ص 127) می‌توان موهبت خلاقیت را با بلا استفاده گذاردن، پژمرده نمود و یا مبادرت به فعالیتهایی که بیشترین امکان را برای پرورش قدرت تصور خلاق به وجود آورد و خاصه با تمرین دادن مداوم آنرا توسعه داد تمرین هم برای پرورش مغز و هم برای پرورش جسم لازم است والت دیسنی توصیه می‌کند که به دستگاه

 

تصور خلاق خود، به عنوان عضلات مغزی بنگریم، عضلات بدن هر چه بیشتر کار کنند به جای آنکه تحلیل رود بیشتر پرورش می‌یابد. درست مثل عضلات جسمی، هوش و ذکاوت بدون تمرین فرسوده می‌گردد. بعضی از روشهای پرورش خلاقیت بشرح زیر است: 1- تجربه اندوزی برای ایده جویی سوخت می‌سازد. 2- بازی‌های فکری، حل معما و جدول 3- سرگرمی ها و هنرهای زیبا 4- خلاقیت با مطالعه پیشرفت می‌کند 5- نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاق 6- تمرین در حل خلاق مسائل (آسبورن، ص 38)


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی محمدی
دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | دانلود رایگان فایل |