
پروژه دانشجویی مقاله عاشورا و جلوه های آن در ادب معاصر تحت word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله عاشورا و جلوه های آن در ادب معاصر تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله عاشورا و جلوه های آن در ادب معاصر تحت word
مقدمه
غزل مدحی
رباعی
عاشورا
دوبیتی
سنایی غز نوی
قوامی رازی
سیف فرغانی
محمد بن حسام خو سفی
بابافغانی شیرازی
اهلی شیرازی
محتشم کاشانی
صباحی بید گلی
دکتر قاسم رسا
آیتی بیر جندی
ریاضی یزدی
خوشدل تهرانی
غزل مدحی
یکی از موضوعات غزل امروز مدح و ستایش چهره های بزرگ به ویژه معصومین (ع)و شهدا و مصلحان دینی و اجتماعی است
این گونه غزل های مدحی حال و هوایی مذهبی دارندو شاعر در آن هابه یکی از پیشوایان دین ابزار ارادت می کند
غزل های مدحی عموما ترکیباتی با عناصر مدحی ،عاشقان و گاه حماسی دارند
در این نوع غزل شاعر معمولا تنها بر بیان عشق و ارادت اکتفا نمی کند ،بلکه شکوه ها و دردهای روزگار خودرا نیز در میان می گذارد
غزل مدحی از نظر درون مایه به غزل سنتی نزدیک است
اگر چه غزل مدحی مذهبی را می توان در آثار گذشتگان یافت،اما آثار خلق شده در دوره ی معاصر به دلیل بعضی از ویژگیها ،نقطه ی عطف این نوع غزل به شمار می آیند
نمونه ای از غزل های مدحی در دوره ی معاصر:
کنار دل و دست ودریا ،یا ابا لفضل(ع)
تورا دیده ام بارها ،یا ابا لفضل(ع)
تواز آب می آمدی،مشک بر دوش
ومن ـ درتوـ غرق تماشا،یا ابا لفضل
اگر دست می دا،دل می بریدم
به دست تو از هر دو دنیا ،یا ابالفضل
دل از کودکی ـاز فرات آب می خورد
وتکلیف شب :آب،بابا،ابوالفضل
تو لب تشنه ـ پرپرشدی،شبنم اشک
به پای تو می ریزم اما ،ابالفضل
فدک،مادر ی می کند کربلارا
غریبی تو هم مثل زهرا(س)،ابالفضل
ابوالقاسم حسینجانی
تورا هر که دارد،زغم بی نیاز است
وفا ،بعد از این نیست تنها ابالفضل
تو با غیرت و آب و دست بریده
قیامت به پا می کند ،یا ابالفضل
رباعی
رباعی در سال های اول انقلاب اسلامی جانی دوباره گرفت .این قالب از سال 57تا69حضوری چشمگیر در عرصه ی شعر دارد
شاعران این قالب قیصر امین پور ،سید حسن حسینی و سهیل محمودی می باشد که رباعی امروز با رباعی گذشته از جهت مضمون تفاوت هایی دارد.عمده ترین مضمون هایی که به آنها پرداخته شده است عبارت اند:شخصیت های انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس ،حماسه،عاشوراو حوادث و شخصیت های مربوط به آن عشق
شهید و شهادت
شهید و شهادت از مهم ترین موضو عات شعر این دوره است.رباعیاتی که به این موضوع پرداخته اند حال و هوای حماسی خاصی دارند
بعضی از زیباترین سوگ سروده های شهدا در قالب رباعی سروده شده اند که بعضی ازآنها به دلیل تحلیل های محکم و برداشت های آرمانی از موضوع شهادت بی نظیر هستند
سوال
لب تشنه ام از سپیده آبی بدهید
جامی زلال آفتابم بدهید
من پرسش سوزان حسینم ،یاران
با حنجره ی عشق جوابم بدهید . (سید حسن حسینی)
حماسه
قالب رباعی به دلیل بر خورداری از وزن خاص،با حماسه قرابت دارد.به همین دلیل حماسه های فراوانی در این قالب آفریده شده اند اصولا روح حماسی،روح قالب شعر انقلاب است و به جز رباعیاتی که صرفا حماسی اند،رباعیاتی نیز که به مو ضو عاتی دیگر از جمله شهید و شهادت و… پرداخته اند.از وحیه ی حماسی ملهم از عناصر وباور داشت های معنوی و دینی بر خوردارند
نمونه ای از شعر حماسی
پیکارعلیه ظالمان پیشه ی ماست
جان درره دوست دادن اندیشه ی ماست
هرگز ندهیم تن به ذلت هرگز
در خون زلال کربلا ریشه ی ماست
عاشورا
فرهنگ عاشورا در ادبیات انقلاب ما جایگاهی خاص دارد .شعرها و به ویژه رباعیات فراوانی در این دوره سروده شده است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به انقلاب عاشورا شخصیت ها و فر هنگ آن می پردازیم.موضوع بعضی از رباعیات این دوره انقلاب عاشورا شخصیت هاو فر هنگ و حوادث مربوط به آن است
ذوالجناح
بادیدهی اشکبار برمی گردد
شرمنده و شرمسار بر می گردد
ای وای ای وای ذوالجناح از میدان
انگار کم بی سوار بر می گردد ( سهیل محمودی،دریادر غدیر)
یا حسین(ع)
دیروز اگر رو به قتال آوردیم
در پاسخ تو زبان لال آوردیم
امروز به خیمه گاه آن دعوت ناب صد علقمه لبیک زلال آوردیم
دوبیتی

- ۹۵/۰۴/۳۱